ورزش با ویلچر

ورزش با ویلچر

امروز در این مقاله از وبلاگ های سایت پویان اسپرت میخوانیم اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از ویلچر استفاده می کنید، باید بدانیم که نادیده گرفتن فعالیت ورزشی و آمادگی جسمانی به راحتی ممکن است. اما فعال بودن، قواید بسیاری برای سلامتی شما دارد و می تواند در مدیریت زندگی روزمره نیز به شما کمک کند.

کاربران صندلی چرخدار در مورد تناسب اندام و فعالیت­های ورزشی با چالش­ های ویژه ای روبرو هستند، تمرینات هوازی منظم که ضربان قلب را افزایش داده و سیب تعریق بدن می شود و همین طور تمرینات تقویت عضلات منظم برای کاربران ویلچر نیز به اندازه سایرین، در حفظ سلامت و تندرستی اهمیت دارد.

 بسته به سطح توانایی فیزیکی و وضعیت جسمانی گزینه های مناسبی برای شما وجود دارد، فعالیت فیزیکی لزوما به معنی رفتن به سالن ورزشی و رقابت های ورزشی حرفه ای نیست؛ گرچه این موارد می توانند گزینه های فوق العاده­ای باشند اما فعالیت می تواند اشکال گوناگونی داشته و در مکان های مختلفی انجام شود.

فعالیت فیزیکی منظم برای سلامت جسم و روان مفید است و می تواند یک راه عالی برای ملاقات با افراد جدید در زندگی باشد.

فیلیپ گیل، متخصص پرورش تناسب اندام افراد دارای معلولیتی که از ویلچر استفاده می­کنند در مورد نحوه­ی فعالیت­های ورزشی افراد دارای معلولیت می گوید: بنابه دلایل فراوان، فعال بودن برای این گروه از مردم بسیار مهم و حیائی است، استفاده از ویلچر انجام فعالیت فیزیکی قلبی و عروقی را دشوارتر می کند، فعالیت های ورزشی سبب افزایش ضربان قلب و تعریق ناشی از گرم شدن بدن می شود. تا جاییکه این نوع فعالیت ها برای سلامتی قلب و ریه ها بسیار مفید است.

 وی تاکید می کند، اما اشتباه در انتخاب نوع فعالیت ورزشی، می تواند در بلند ملت باعث افزایش وزن شود، استفاده از صندلی چرخدار برای انجام حرکات خاص یا به جلو راندن آن می تواند فشار خاصی بر عضلات معینی در بالاتنه وارد کرده و خطر کشیدگی و سایر آسیب ها را افزایش دهد. تمرینات تقویت عضلات می تواند در مدیریت صندلی چرخدار در طول روز به شما کمک کرده و باعث جلوگیری از این دسته آسیب ها شود.

 حتی افزایش اندک در فعالیت فیزیکی معلولان فواید سلامتی بسیاری به همراه دارد. طبق گفته­ ی وزارت بهداشت، بزرگسالان با سنین ۱۹ الی ۶۴ سال در طول هفته باید ۱۵۰ دقیقه فعالیت موازی با شدت متوسط انجام دهند و ۲روز در هفته یا بیشتر به فعالیت­های مربوط به تقویت عضلات بپردازند.

 اگر از ویلچر استفاده می کنید، فعالیت­های منظم، فواید سلامتی مهمی را برای شما به ارمغان می ­آورد. فیلیپ فیل می گوید: راهنمایی های جامع در خصوص بازپروری و توانبخشی می­توانند برای معلولان مفید باشند، همچنین در صورت عدم وجود نوع خاص از این راهنماها، افراد معلول می­توانند میزان فعالیت خود را با راهنماهای جامع مربوط به بزرگسالان مقایسه کنند.

بیشتر کسانی که از ویلچر استفاده می کنند به ورزش توجهی ندارند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید بدانید که ورزش کردن سبب پیشگیری از بسیاری از معلولیت های ثانویه می شود.

 فعالیت ورزشی مناسب برای تقویت عضلات افرادی که از ویلچر استفاده می کنند

 نوع فعالیت فیزیکی مناسب برای شما، به سطح توانایی فیزیکی و خواسته­ ی شما بستگی دارد.

 هدف شما ممکن است بهبود جنبه ی خاصی از کار کرد فیزیکی برای کمک به زندگی روزانه باشد. با ممکن است به دنبال تناسب اندام بوده یا قصد شرکت در رقابت­های ورزشی را داشته باشید. با هر سطحی از توانایی فیزیکی و اعتماد به تقس، فعالیت­هایی وجود دارند که می توانید برای بهبود تناسب اندام آنها را انجام دهید .

انتخاب های بسیاری در مورد فعالیت ورزشی قلبی و عروقی مناسب برای کاربران صندلی چرخدار وجود دارد. فیلیپ گیل کارشناسی ورزش اقراد دارای معلولیت می گوید: هدف، افزایش ضربان قلب و عروق ریختن در نتیجه­ی گرمای بدن است شما باید میزان تنفس خود را به آرامی و به گونه ای که قادر باشید به طور معمول حرف بزنید ولی نتواتید آواز بخوانید، افزایش دهید.

 در صورتی که عادت به انجام فعالیت ورزشی ندارید با مدتی است ورزش نمی­کنید، به مدت ۱۰ دقیقه ورزش کنید و به صورت تدریجی این مدت زمان را به ۲۰ دقیقه افزایش دهید.

 

 شنا کردن، دوی سرعت با ویلچر در سالن یا خارج از سالن، استفاده از قایق سازگار شده با صندلی چرخدار، ورزش هایی که روی صندلی چرخدار انجام می­ شوند، مانند بسکتبال، نت­ بال یا بدمینتون از جمله ورزش­ هایی به شمار می روند که توسط کارشناسان ورزشی برای افراد دارای معلولیت پیشنهاد می شوند.

 از نظر فیلیپ گیل، وقتی به تمرینات تقویت کننده عضلات می­رسیم، باید به یک گروه خاصی از ماهیچه ها، توجه ویژه­ای شود.

حرکت فشار مداوم برای به جلو راندن صندلی چرخدار، عضلات قفسه سینه و شانه­ها را سفت کرده و آنها را در خطر آسیب دیدگی قرار می­دهد. در حالی که عضلات پشت که در این حرکت دخیل نیستند، ضعیف تر می شوند.

 به همین دلیل، تمرکز روی فعالیت های ورزشی که عضلات کوچکتر را به کار گرفته و حرکت رو به جلوی صندلی چرخدار را نیز پشتیبانی می­کند، ایده مناسب تر است (مانند عضلات شانه­ای). این کار از آسیب دیدگی های احتمالی نیز جلوگیری می­کند. برای تقویت عضلات پشت می توانید فعالیت­هایی که با حرکت کشیدن درگیر هستند، انجام دهید.

نتیجه گیری و کلام آخر

همانطور که در این مقاله از وبلاگ های سایت پویان اسپرت خواندید سالن های ورزشی مجهز به دستگاه­های سازگار با صندلی چرخدار، مکان­های مناسبی برای انجام تمرینات تقویت کننده عضلات هستند، برخی از افرادی که از ویلچر استفاده می کنند به این نتیجه رسیده اند که تمرینات تفویت کننده عضلاتشان را می­توانند با استفاده از باندهای کشی در منزل انجام دهند

 

برای خرید لباس های ورزشی تنها کافیست به بخش فروشگاه سایت پویان اسپرت مراجعه کنید.

 

نوشته شده در 1402-02-16 توسط سرگرمی 0 249

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد