تاثیرات صافی پا در ورزش

تاثیرات صافی پا در ورزش

امروز در این مقاله از وبلاگ های سایت پویان اسپرت میخوانیم که به گفته دکتر احسان ذاکرین، متخصص کاردرمانی، از هر ۱۰ نفر یک نفر کف پای صاف و بدون قوس دارند که ممکن است اکتسابی و یا مادرزادی و ارثی باشد. هر چند این افراد مثل بقیه مردم مشکلی در راه رفتن ندارند اما به خاطر نداشتن قوس کف پا، شوک هایی که موقع راه رفتن و دویدن به بدن شان وارد می شود را نمی توانند دفع کنند.

در نتیجه تنش های وارد شده به پاها جذب زانوها و ستون فقرات شده و به مرور عوارض جدی برای آنها ایجاد می کند. حالا اگر ورزشکار هم باشید، این تنش ها و عوارض صافی کف پا با انجام بعضی از ورزشها بیشتر هم می شود. اگر می خواهید با ورزش های مضر برای صافی کف پا بیشتر آشنا شوید، این مقاله را تا آخر بخوانید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

هر چند ورزش برای تقویت کف پا اهمیت دارد اما در افرادی که مشکل صافی کف پا دارند، ورزش کردن می تواند باعث بروز عوارض کف پای صاف در بزرگسالی شود. مثلا:

درد کف پا، مچ یا ساق پا و زانوها

درد باسن، لگن و کمر

الگوهای غلط راه رفتن و دفورمه شدن پاها

مشکلات مفصلی

عدم تعادل و فشار به پاها بخاطر نامتوازن بودن وزن بدن

افزایش ریسک پیچ خوردگی پا موقع ورزش

این عوارض به این دلیل ایجاد می شوند که قوس طبیعی پا مثل کمک فنر عمل کرده و ۱۵۰ درصد از وزن بدن را موقع راه رفتن روی پاها توزیع می کند. اما کسانی که کف پایشان قوس ندارند، فشار زیادی به پاها و ستون فقرات شان وارد می شود. البته با کف پای بدون قوس هم می توانید ورزش کنید ولی انجام بعضی از ورزش ها برایتان مضر است.

وقتی با کف پا صاف ورزش می کنید چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که با وجود صافی کف پا ورزشهای سخت انجام می دهید، چون فاقد قوس کف پا هستید، نمی توانید تعادل بدن و توزیع فشار وزن را روی پاها داشته باشید. پس ضربات ناشی از دویدن، پریدن یا راه رفتن طولانی باعث فشار و ضربه بیشتر به پاهایتان می شود. به مرور با بیشتر شدن تمرینات ورزشی دچار مشکلات زیر می شوید:

التهاب کف پا

خار پاشنه

ضعف و خستگی پاها

انتقال فشار و تنش پاها موقع ایستادن و راه رفتن به بالاتنه

احساس درد شدید در کف پا و پاشنه

اسپاسم عضلات و خستگی ساق پا

سخت راه رفتن و دویدن

در نتیجه نمی توانید به اندازه ورزشکاران دیگری که قوس کف پایشان طبیعی است، موفق باشید. چون حفظ تعادل بدن نقش مهمی در تسلط روی حرکات ورزشی مختلف دارد.

دفورمیته و بدشکلی پاها

 

ورزش های مضر برای صافی کف پا

به طور کلی، ورزش هایی که نیاز به دویدن یا ایستادن طولانی دارند و یا مرتب به کف پاها ضربه وارد می شود، ورزشهای خطرناکی برای صافی کف پای بزرگسالان و کودکان به حساب می آیند. بعضی از این ورزش ها عبارتند از:

بسکتبال

هاکی

فوتبال

تنیس

بیس بال

دو میدانی

ورزشهای بالا علائم و عوارض صافی کف پا را زیاد می کنند. مثلا ممکن است درد پا یا زانوهایتان تشدید شود و یا شروع به لنگیدن کنید.

نکاتی درباره ورزش با کف پای بدون قوس

طبق تجربه آقای دکتر ذاکرین، متخصص کاردرمانی، شما می توانید با رعایت نکات زیر به کاهش عوارض صافی کف پا موقع ورزش کردن کمک کنید:

کاهش یا درمان تختی کف پا قبل از شروع به ورزش

محدود کردن عواملی که صافی کف پا را بدتر می کنند، مثل دیابت، فشار خون بالا یا چاقی مفرط

پرهیز از کارهایی که به پا فشار زیادی می آورند، مثل دویدن در مسافت طولانی یا دویدن در جاده

خودداری از ورزش های مضر برای صافی کف پا بخصوص ورزشهای قدرتی (بسکتبال، فوتبال، …)

انتخاب ورزش مناسب برای صافی کف پا

استفاده از وسائل کمکی مثل کفی طبی، آرتز، بریس، … حین ورزش

همچنین برای کاهش فشار و تنش به پاها باید موقع ورزش کردن کفش مناسب بپوشید. ولی همچنان بهترین روش برای جلوگیری از تشدید عوارض پس پلانوس، درمان صافی کف پا با تکنیک های توانبخشی پاها است.

نتیجه گیری و کلام آخر

همانطور که در این مقاله از وبلاگ های سایت پویان اسپرت خواندید هر چند این افراد مثل بقیه مردم مشکلی در راه رفتن ندارند اما به خاطر نداشتن قوس کف پا، شوک هایی که موقع راه رفتن و دویدن به بدن شان وارد می شود را نمی توانند دفع کنند.

 

برای خرید لباس های ورزشی تنها کافیست به بخش فروشگاه سایت پویان اسپرت مراجعه کنید.

 

نوشته شده در 1402-02-21 توسط لایف استایل 0 223

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد