گودی کمر چست؟ - درمان گودی کمر در منزل

گودی کمر چست؟ - درمان گودی کمر در منزل

درمان گودی کمر در منزل - همراه با 10 تمرین موثر ؛ گر احساس می‌کنید که کمرتان از هم راستا نیست و کمی فرورفتگی دارد، توصیه می‌کنیم سریعا برای ترمیم آن اقدام کنید و از حرکات اصلاحی استفاده کنید. این وضعیت معمولا در زنان رخ می دهد. بسیاری از افراد به اشتباه این شیب را به عنوان یک شانس در زندگی خود می پذیرند، در حالی که واقعیت این است که فرو رفتن بیش از حد در ناحیه کمر یک مسئله جدی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد این مشکل و درمان سریع آن به شما بگوییم.

اگر انحنای کمر شما بیش از حد طبیعی است، احتمالاً مشکل لوردوز کمری را تجربه می کنید. شاید از نتایج این عارضه آگاه نباشید، اما لوردوز کمری می تواند مشکلات زیبایی و سلامتی زیادی ایجاد کند. بنابراین بهتر است سریعاً آن را شناسایی کرده و برای درمان آن اقدام کنید.

 

"برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید."

چگونه مشکل گودی کمر را تشخیص دهیم؟

ممکن است شلوار خود را در ناحیه کمر گشاد کنید یا بدون اینکه دلیل آن را بدانید احساس خستگی و کمردرد کنید. ساده ترین و بهترین راه برای تشخیص لوردوز کمری استفاده از دیوار است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در کنار دیوار بایستید و درجه منحنی و شیب را اندازه بگیرید. در ادامه به نحوه انجام درست این کار میپردازیم:

  • ابتدا در کنار دیوار بایستید و پاهای خود را روی هم قرار دهید.
  • دست های خود را باز کنید و کف دست ها (به سمت پایین)، سر و شانه ها را روی دیوار قرار دهید.
  • یکی از دستان خود را به سمت پایین کمر بگیرید و آن را در انحنای کمر قرار دهید.
  • پس از انجام این حرکت، احتمالا با دو موقعیت مواجه خواهید شد.

حالت اول: دست شما به راحتی از روی انحنای کمر عبور می کند که نشان دهنده وجود لوردوز کمری و نیاز به درمان است.
حالت دوم: اگر نمی توانید دست خود را از روی انحنای کمرتان رد کنید، این نشان دهنده انحنای طبیعی کمر شماست و فقط باید با استفاده از برنامه ورزشی و تمرینی مناسب از گودی کمر جلوگیری کنید.

 چگونه مشکل گودی کمر را تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص گودی کمر

گودی کمری (انحنای بیش از حد) به معنای بیشتر از منحنی طبیعی ستون فقرات، به سن بستگی ندارد و در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما علت این موضوع چیست؟ در ادامه به مهم ترین دلایل آن میپردازیم:

مهم ترین دلایل اصلی گودی کمر چیست؟

در بسیاری از موارد، پزشکان ممکن است علت دقیق گودی کمر را ندانند. با این حال، عوامل مختلف مستقیم یا غیرمستقیم می توانند در ایجاد گودی کمر باشند ، که اغلب با یکی از موارد زیر همراه است:

- وضعیت قرارگیری

ستون فقرات کمری برای حمایت به عضلات اطراف، به ویژه عضلات شکم متکی است. افرادی که عضلات شکم ضعیفی دارند بیشتر مستعد ابتلا به لوردوز هستند.

- اضافه وزن

داشتن اضافه وزن در ناحیه شکم به کمر فشار زیادی را وارد میکند و آن را به جلو می راند در نتیجه خطر ابتلا به گودی کمر را در افراد افزایش می دهد.

- تروما

صدمات ورزشی، تصادفات یا زمین خوردن های جدی می توانند باعث اسپوندیلولیز، نوعی شکستگی مهره شوند. این می تواند ستون فقرات را ضعیف کند و منجر به خم شدن مهره های آسیب دیده با زاویه شدیدتر شود.

- جراحی

ریزوتومی خلفی انتخابی، یک جراحی کم تهاجمی که برای کاهش اسپاستیسیتی در برخی از بیماران مبتلا به فلج مغزی استفاده می‌شود، می‌تواند منجر به گودی کمر شود.

- بیماری‌های عصبی عضلانی

کودکان مبتلا به بیماری‌هایی که بر عملکرد عصب و عضله تأثیر می‌گذارند نیز ممکن است به مشکل گودی کمر مبتلا شوند.

- عدم تحرک

علاوه بر افزایش خطر افزایش وزن، عدم تحرک می تواند عضلات مرکزی اطراف شکم و لگن را ضعیف کند. عضلات ضعیف قادر به حمایت از ستون فقرات نیستند و به راحتی می توانند به این ناحیه بیش از حد معمول قوس بدهند.

- مشکلات لگن

برخی از کودکان مبتلا به دیسپلازی رشدی لگن نیز ممکن است گودی کمر را تجربه کنند.

علائم گودی کمر یا لوردوز کمری چیست؟

فردی که لوردوز کمری را تجربه می کند ممکن است با علائم زیر روبرو شود:

  • انحنای ستون فقرات: لوردوز کمری باعث ایجاد قوس بیش از حد در قسمت تحتانی ستون فقرات می شود و در نتیجه شکم و باسن برجسته تر می شود.
  • کمردرد: مبتلایان به لوردوز کمری ممکن است کمردرد خفیف یا شدید را تجربه کنند.

علاوه بر این، وضعیت کودکان مبتلا به این وضعیت ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد. باسن آنها ممکن است بیش از حد معمول بیرون بزند و شکم آنها به جلو بیرون بزند.

هنگامی که کودک مبتلا به لوردوز کمری صاف به پشت دراز می کشد، فشار دادن قسمت پایین کمر به زمین ممکن است برای او دشوار یا غیرممکن باشد.

در موارد نادر، کودکان مبتلا به لوردوز شدید ممکن است درد، بی حسی، گزگز یا ضعف در یک یا هر دو پا را تجربه کنند. اگر کودک شما این علائم را داشت، باید در اسرع وقت توسط متخصص ستون فقرات ویزیت شود.

 علائم گودی کمر یا لوردوز کمری چیست؟

انواع گودی کمر

انواع مختلفی از لوردوز پشت وجود دارد که در زیر مورد بحث قرار خواهد گرفت:

1. مربوط به وضعیت بدن

یکی از اشکال لوردوز کمر مربوط به وضعیت بدن است. معمولاً عوامل محیطی در ایجاد این وضعیت نقش دارند. برای مثال اضافه وزن و چاقی از دلایل اصلی این نوع لوردوز کمر است. عادات خواب نامناسب یا ضعف عضلات پشت و شکم نیز از دیگر دلایل بروز لوردوز است.

2. لوردوز مادرزادی

عوامل ژنتیکی نیز در بروز این موضوع نقش دارند. لوردوز پشت ممکن است به شکل مادرزادی از والدین به فرزندان به ارث برسد. در این نوع شرایط آسیب شدیدی به بدن فرد وارد می شود زیرا ستون فقرات در پشت و گردن از دوران کودکی به جلو خم می شود. این امر منجر به از بین رفتن مفاصل این ناحیه و ضعیف شدن عضلات پشت می شود. همچنین ظاهر بدن با افزایش سن تغییر می کند.

3. لوردوز پس از لامینکتومی

یکی از عوارض احتمالی جراحی دیسک کمر، بروز مشکلاتی مانند لوردوز کمر است. با این حال، این وضعیت بسیار نادر است و معمولا در همه افراد دیده نمی شود. اما اگر جراحی به درستی انجام نشود، احتمال بروز این حالت افزایش می یابد.

 روش های درمان گودی کمر چیست؟

روش های درمان گودی کمر چیست؟

با توجه به نوع و شدت کمردرد، رویکرد درمانی به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. اکثر افراد از این عارضه رنج می برند و نیازی به درمان ندارند زیرا کمردرد به اندازه کافی شدید نیست که فعالیت های روزانه را مختل کند یا تأثیر غیرطبیعی بر ظاهر داشته باشد.

اگر در ناحیه گردن یا کمر درد دارید، پزشک ممکن است برای شما آسپرین تجویز کند. ممکن است لازم باشد هر چند ماه یکبار برای ارزیابی فیزیکی به پزشک مراجعه کنید. در زیر روش های مختلف درمان کمردرد را توضیح خواهیم داد:

1- درمان های خانگی برای رفع گودی کمر

برای درمان این مشکل در خانه می توانید از روش های آسان زیر استفاده کنید:

  • از کفش هایی با پاشنه پایین استفاده کنید
  • الگوی راه رفتن و نشستن را تغییر دهید
  • مکمل های ویتامین از جمله ویتامین مصرف کنید
  • برای کاهش کمردرد و التهاب مهره ها از مسکن ها استفاده کنید
  • هنگام خوابیدن به پهلو از یک بالش متوسط زیر زانو استفاده کنید
  • هنگام خوابیدن با زیرپایی از یک یا دو بالش زیر پا استفاده کنید

2- ورزش کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان کمردرد، انجام فعالیت‌های بدنی است. به گفته مربیان تناسب اندام، برخی از تمرینات ترکیبی می تواند وضعیت بدن و وضعیت بدن را بهبود بخشد. در نتیجه، با گذشت زمان، کمردرد را درمان می کنند. با این حال، انتخاب نوع تمرین و نحوه انجام آن بسیار مهم است. اگر برای درمان کمردرد به تنهایی ورزش کنید، ممکن است آسیب شدیدتری به بدن خود وارد کنید یا شدت کمردرد را افزایش دهید.

بنابراین، توصیه می کنیم برای دستیابی به نتایج بهتر و دریافت برنامه تمرینی از متخصصان کمک بگیرید. برنامه ای که مربیان ارائه می دهند کوچکترین آسیبی به بدن شما وارد نمی کند. علاوه بر این، این برنامه شامل مجموعه ای از تمرینات ساده است که به راحتی انجام می شود و کمردرد را درمان می کند.

3- فیزیوتراپی

یکی از درمان های جایگزین برای کمردرد، شرکت در جلسات فیزیوتراپی است. برخی از تمرینات کششی و تقویتی ممکن است توسط پزشک برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات تجویز شود. در طول جلسات فیزیوتراپی می توانید در این حرکات ساده شرکت کنید. طبق مطالعات انجام شده، ورزش تاثیر کمی در کاهش انحنای کمر دارد.

با این حال، آنها می توانند علائمی مانند درد گردن یا کمر را کاهش دهند. آنها همچنین به تقویت عضلات باسن و شکم که مستقیماً به ستون فقرات متصل هستند کمک می کنند. بنابراین، اگر عضلات اطراف شکم و باسن را تقویت کنید، قدرت ستون فقرات نیز افزایش می یابد.

4- بریس

یکی دیگر از روش های درمانی کمردرد استفاده از بریس است. بریس که با نام‌های دیگری مانند ارتز نیز شناخته می‌شود، شامل مجموعه‌ای از وسایل است که قسمت‌های خاصی از بدن را می‌پوشاند و حرکت ماهیچه‌ها یا مفاصل را کنترل می‌کند. می توانید از بریس مخصوص برای حمایت از مفاصل و ستون فقرات استفاده کنید.

در نتیجه از افزایش انحنای ستون فقرات جلوگیری خواهد شد. حتما در نظر داشته باشید که مدت زمان استفاده از بریس در طول روز از اهمیت بالایی برخوردار است ،  بنابراین، سعی کنید ابتدا با مربی یا پزشک خود در این باره مشورت کنید. افراد مبتلا به کمردرد شدید ممکن است نیاز به استفاده از بریس به مدت 20 ساعت در روز داشته باشند.

5- عمل جراحی

جراحی یکی دیگر از روش های درمان سریع کمردرد شدید است. اگر این وضعیت در طول زمان به شدت بدتر شود، علائم آن تشدید می شود و مشکلات شدیدی ایجاد می کند. کمردرد شدید می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و بر خلق و خو یا سبک زندگی شما تأثیر بگذارد. در چنین مواردی جراحی بهترین روش درمانی خواهد بود. همچنین ممکن است برای درمان کامل نیاز به همجوشی استخوان داشته باشید.

 

مقاله پیشنهادی---راه کار های کاهش وزن ساده

 

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله به حوزه لوردوز کمری و کمردرد ناشی از آن می پردازیم. لوردوز کمری یک بیماری نسبتاً شایع است که با انحنای بیش از حد جلوی گردن و کمر مشخص می شود. این وضعیت می تواند با درجات متفاوتی از شدت ظاهر شود و موارد خفیف معمولاً باعث ناراحتی زیادی نمی شوند. تشخیص لوردوز خفیف کمر می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، زیرا ظاهر بدن را تغییر نمی دهد.

با این حال، لوردوز کمری شدید اغلب با درد ناتوان کننده همراه است. در این حالت، گردن و کمر به سمت جلو خم می شوند و شکل بدن را تغییر می دهند. روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که یکی از موثرترین آنها انجام ورزش منظم است. پیروی از یک برنامه ورزشی منظم و منظم می تواند به بهبودی سریع منجر شود.

 

نوشته شده در 1403-02-10 توسط تناسب اندام 0 60
برچسب: گودی کمر

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.