ماساژ ورزشی و تکنیک های آن

ماساژ ورزشی و تکنیک های آن

ماساژ ورزشی و تکنیک های آن ؛ یکی از لذت های زندگی قطعا ماساژ است و چه چیزی بهتر از یک ماساژ ورزشی حرفه ای؟ یک ماساژ حرفه ای هم لذت بخش است و هم تاثیر فوق العاده ای در رفع تنش های بدن و تقویت روحیه دارد.

می توانید از ماساژ قبل، بعد، در حین یا برای ریکاوری بعد از ورزش استفاده کنید. از ورزشکاران حرفه ای گرفته تا مبتدیان، همه طرفدار ماساژ هستند. با ما همراه باشید تا رازهای یک ماساژ مطلوب و حرفه ای را فاش کنیم.

 

"برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید."

 

ماساژ ورزشی چیست؟

ماساژ ورزشی دستکاری سیستماتیک بافت های نرم با تمرکز بر عضلات مربوط به یک ورزش خاص است.

در این نوع از ماساژ از حرکات و تکنیک های متفاوتی استفاده می کنند. برخی از نمونه‌های این تکنیک‌ها عبارتند از: ماساژ سوئدی، افلوراژ (نوازش)، پتریساژ (ورز دادن)، فشرده‌سازی، اصطکاک، ضربه زدن ریتمیک، لرزش، تکان دادن، کشش، کوبه‌ای و نقاط ماشه‌ای. 

هدف از ماساژ ورزشی چیست؟

حرکات و تکنیک های مختلف ماساژ در واقع به ورزشکاران کمک می کند تا به این اهداف دست یابند:

  • آمادگی بدنی بیشتر
  • کاهش خطر آسیب یا درد، یا بهبودی سریعتر
  • به بدن ورزشکار در رسیدن به حداکثر عملکرد کمک کنید

فواید ماساژ ورزشی

به طور کلی، ماساژ هم برای ذهن و هم برای بدن مفید است.

برخی از مزایای گزارش شده و اثبات شده ماساژ ورزشی عبارتند از:

  • کاهش تحریک پذیری عصبی (اعصاب آرام تر)
  • کاهش اسپاسم عضلانی
  • افزایش حس خوب بودن
  • خواب بهتر
  • افزایش انعطاف پذیری
  • کاهش تنش عضلانی
  • افزایش دامنه حرکتی مفصل (ROM)

علاوه بر موارد فوق، ادعا می شود که ماساژ ورزشی فواید زیر را نیز دارد، اما این موارد از نظر علمی تایید نشده است:

  • افزایش جریان خون
  • افزایش حذف مواد زائد ورزش (اسید لاکتیک)
  • کاهش خطر آسیب
  • کاهش زمان ریکاوری بین تمرینات

آیا ماساژ ورزشی برای همه مفید است؟

می توان گفت که ماساژ برای همه کسانی که مشکل خاصی ندارند مفید است، اما اینکه آیا نیاز به ماساژ ورزشی دارید یا نه بستگی به تجربه و لذت شخصی شما دارد. اگر علاقه ای به ماساژ ندارید، به هیچ وجه به آن زحمت ندهید. برای بسیاری از افراد، ماساژ عمومی می تواند به سلامت کلی و سلامت جسمانی آنها کمک کند.

ماساژ ورزشی می تواند به ورزشکاران کمک کند تا برای یک فعالیت آماده شوند و عملکرد خود را بهبود بخشند. این فقط برای ورزشکاران نیست، بلکه می تواند نوعی درمان درمانی برای افرادی باشد که نیاز به حرکات درمانی یا دستکاری بافت نرم دارند. علاوه بر این، ماساژ درمانی می تواند اثرات درمانی پس از جراحی، در کنار فیزیوتراپی، استئوپاتی یا مراقبت های کایروپراکتیک داشته باشد.

در تیم‌های ورزشی حرفه‌ای، اغلب یک ماساژور حرفه‌ای در کنار مربیان و متخصصان حضور دارد تا به ورزشکاران کمک کند تا از نظر روحی و جسمی آرام شوند و عملکرد خود را افزایش دهند.

عوارض ماساژ ورزشی

عوارض ماساژ ورزشی

عوارض جانبی بالقوه ماساژ ورزشی ممکن است شامل درد عضلانی 1-2 روز پس از ماساژ، حساسیت پوستی یا واکنش های ناشی از روغن های ماساژ باشد. توجه به این نکته ضروری است که ماساژ درمانی نوعی ماساژ با هدف بهبود دامنه حرکتی و عملکرد عضلات و مفاصل است که باید توسط فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام شود.

تکنیک های ماساژ ورزشی

تکنیک‌های مختلفی در ماساژ ورزشی استفاده می‌شود، از جمله:

  1. افلوراژ Effleurage
  2. ورز دادن Wringing
  3. پیچیدن Kneading
  4. هک Hacking
  5. اشاره ماشه Trigger Pointing

تکنیک افلوراژ 

افلوراژ را می توان به صورت سطحی یا عمیق انجام داد و برای پخش روغن و گرم کردن بدن استفاده می شود و فضای آرامش بخشی را هم از نظر فیزیولوژیکی و هم از نظر روانی ایجاد می کند.

تکنیک ورز دادن

پیچیدن شامل اعمال فشار سبک بر روی بافت ها به روش های مختلف، بلند کردن، فشار دادن و حرکت دادن بافت ها است. این به تحرک بافت، افزایش گردش خون و تحریک حذف مواد زائد کمک می کند.

تکنیک پیچیدن

پیچیدن یکی دیگر از تکنیک‌های ماساژ دستی است که معمولاً در ماساژ ورزشی استفاده می‌شود، جایی که بافت‌ها از استخوان‌ها جدا می‌شوند و با حرکت دست‌ها به بالا و پایین از یک طرف به سمت دیگر فشار وارد می‌شود. این تکنیک به بهبود تحرک بافت و گردش خون کمک می کند و به حذف مواد زائد کمک می کند.

تکنیک هک

هک کردن یک تکنیک ماساژ ضربه ای است که در ماساژ ورزشی استفاده می شود، جایی که لبه دست ها برای ضربه های سبک، تند و تیز به بافت ها استفاده می شود. هک می تواند گردش خون را افزایش دهد، بافت های سفت را تحریک و شل کند و تون عضلانی را افزایش دهد.

تکنیک نقطه ماشه ای

تکنیک درمان نقطه ماشه ای در ماساژ ورزشی با هدف غیرفعال کردن نقاط ماشه ای، تسکین درد و گرفتگی عضلات و کمک به بازیابی عملکرد فیزیولوژیکی عضلات است. در این ماساژ نقاط خاصی در بافت عضلانی که حساسیت بالایی دارند به صورت حرفه ای ماساژ داده می شود.

چه زمانی ماساژ ورزشی ضروری است؟

واضح است که ماساژ ورزشی برای افرادی که به ورزش حرفه ای می پردازند مفید و ضروری است، اما این ورزشکاران تنها کسانی نیستند که می توانند از ماساژ درمانی ورزشی بهره مند شوند. مخصوصاً برای ورزشکارانی که در ورزش‌های پر برخورد و شدید که فشارهای تمرینی بالا و گاهی آسیب‌های شدید را تحمل می‌کنند، ماساژ ورزشی برای آنها ضروری و مفید است.

چه کسانی باید از ماساژ ورزشی اجتناب کنند؟

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا تعداد پلاکت کم و همچنین کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، باید از ماساژ ورزشی خودداری کنند.

ماساژ ورزشی نیز می تواند تا حدودی برای زنان باردار خطرناک باشد. اگر باردار هستید انجام تمرینات مقاله زیر را برای داشتن بارداری سالم و پرانرژی توصیه می کنیم.

علاوه بر این، ماساژ نباید در نواحی دارای سرطان، تومور یا زخم های باز انجام شود، زیرا این شرایط به طور بالقوه می تواند برای فرد خطرناک باشد.

 

مقاله پیشنهادی---خرید عمده پوشاک ورزشی

 

نتیجه گیری و کلام آخر

ورزش های حرفه ای نیاز به ماساژ ورزشی دارند. اما به غیر از ورزشکاران، افراد دیگری نیز می توانند از این نوع ماساژ بهره مند شوند. گاهی اوقات ماساژ ورزشی جنبه توانبخشی و درمانی دارد. این نوع ماساژ فواید فراوان و تکنیک های متنوعی دارد که در این مقاله همه آنها را توضیح داده ایم.

نوشته شده در 1403-04-16 توسط لایف استایل, تناسب اندام 0 91

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد