انواع لباس ورزشی

انواع لباس ورزشی

انواع لباس ورزشی

امروز در وبلاگ های پویان اسپرت مقاله با نام انواع لباس ورزشی آماده کرده ایم که امبدواربم له شما در خرید لباس ورزشی کمک کند.

 

 

. لباس ورزشی

 

۲. ویژگی های لباس ورزشی مناسب

 

۳. جنس مناسب برای لباس ورزشی

 

۴. لباس مناسب برای هر ورزش

 

۵. انواع لباس ورزشی

 

۵.۱ شلوار ورزشی

 

۵.۲ شورت ورزشی

 

۵.۳ پیراهن ورزشی

 

۵.۴ تاپ ورزشی

 

۵.۵ جوراب ورزشی

 

۶. روش صحیح نگهداری از لباس ورزشی

 

 

 

یکی از اصول بسیارمهم برای ورزش کردن، انتخاب لباس ورزشی مناسب است. گاهی اوقات خرید‌ لباس ورزشی، می تواند برای برخی از افراد، انگیزه شروع کردن تمرینات ورزشی است. همانطور که می دانید ورزش کردن باعث افزایش تعریق در فرد می شود؛ پس بهتر است لباسی را برای تمرین کردن استفاده کنیم که از آسیب های پوستی در اثر تعریق جلوگیری کند و همچنین بتواند رطوبت را از بدن دور کند. اگر تمایل دارید که از همین امروز ورزش کردن را شروع کنید، اول باید لباس و کفش ورزشی مناسب تهیه کنید. د‌ر این مقاله قصد داریم تا نکات مهمی درباره خرید‌ لباس ورزشی را در اختیارتان بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

ویژگی های لباس ورزشی مناسب

پوشیدن لباس ورزشیِ مناسب برای حفظ سلامت فرد هنگام تمرین ‌کردن بسیار حائز اهمیت است. پوشاک ورزشی بسته به نوع ورزشی که انجام می دهید، ویژگی های متفاوتی دارد. البته شرایط آب و هوایی و محیطی که در آن ورزش می کنید نیز در انتخاب نوع لباس ورزشی تان نقش مهمی دارد. بهتر است لباس ورزشی سبک باشد و هنگام تمرین کردن در آن احساس راحتی کنید. لباس ورزشی مناسب باید‌ د‌ر عین حال که راحت است، مانع از تعریق بد‌نتان شود و همچنین اندامتان را زیباتر جلوه دهد. در فروشگاه پوشاک ورزشی، تنوع مد‌ل‌های مختلف لباس ورزشی شما را سر در گم خواهد کرد. اما تلاش کنید به دنبال لباسی بگردید که برای ورزش مخصوص خود نیاز دارید و به این نکته توجه کنید که جنس لباسی که انتخاب میکنید، علاوه بر سایز مناسب، از الیافی نرم و راحت باشد که در آن احساس راحتی میکنید و همچنین رطوبت را از بدنتان دور کند.

 

جنس مناسب برای لباس ورزشی

لباس های ورزشی نخ و پنبه که جزو الیاف های طبیعی هستند، سبک اند و به راحتی رطوبت را جذب و از بدنر می کنند. در نتیجه لباسهای مناسبی برای ورزش کردن هستند. الیاف های مصنوعی مثل نایلون، با اینکه سبک و راحت اند اما قدرت جذب رطوبت را ندارند و باعث مشکلات پوستی می شوند. اگر قصد تهیه لباس ورزشی با الیاف مصنوعی را دارید، قبل از خرید دقت کنید که آستر آن از جنس  نخ یا دیگر الیاف های طبیعی باشد تا از آسیب به پوست جلوگیری کند. لباس‌های الیاف مصنوعی نسبت به الیاف های طبیعی عمر طولانی ‌تری دارند و دیرتر خراب می شوند. الیاف طبیعی از پوست بدن محافظت می‌کند. اگر که زیاد عرق می‌کنید، بهتر است که در حین ورزش فقط  لباس‌ نخی بپوشید، زیرا لباس هایی با الیاف مصنوعی، باعث میشود که بیشتر عرق کنید و لباستان بو بگیرد. بسته به نوع آب و هوا و محیطی که در آن ورزش می کنید میزان لباس پوشیدن را کم و زیاد کنید. بالا رفتن بیش از حد دمای بدن، بسیار خطرناک است و حتی می تواند منجر به سکته قلبی شود. همچنین پایین بودن دمای بدن و تمرین با لباس کم در هوای سرد باعث می شود تا سرما بخورید یا دچار خشکی ماهیچه شوید. پس بهتر است که لباسی بپوشید که با محیطی که در آن تمرین می کنید سازگار باشد و دمای بدنتان را کنترل کند.

 

لباس مناسب برای هر ورزش

هر ورزشی نیاز به پوشاک ورزشی اختصاصی خودش دارد؛ بطور مثال، لازم است تا بدنسازان از شلواری استفاده کنند که کوتاه و آزاد است و حتی بهتر است از شلوارک استفاده کنند تا قسمت زانوی شان آزاد باشد و تنگی لباس جلوی دست و پایشان را نگیرد؛ یا کسانیکه بوکس کار می کنند باید کفش هایی با ساق بلند بپوشند زیرا در این ورزش حرکات سریع باعث پیچ خوردن مچ می شود و کفش ساق بلند از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند. یکی از مهم‌ترین اصول خرید لباس ورزشی، خریدن لباس مخصوص آن ورزش است. ورزشکارانی که بصورت حرفه ای کار می کنند، می دانند که برای یک تمرین راحت چه لباسی را انتخاب کنند. اگر شما جزو ورزشکاران مبتدی هستید، این مقاله تا حدی می تواند در انتخاب مناسب ترین لباس ورزشی به شما کمک کند. پارچه های پنبه ‌ای رطوبت را به راحتی‌ جذب می‌کنند‌. لباس هایی که از پنبه خالص تهیه می شوند، زودتر از الیاف های دیگر شکل خود را از دست می دهند. با اینکه این پارچه رطوبت را به راحتی جذب می کند اما نمی تواند آن را به سرعت خشک کند؛ در نتیجه لباس سنگین و بد بو شده و فرد نمی تواند به راحتی به تمرین خود ادامه دهد. پس بهتر است از لباسی استفاده کنید که از ترکیب پنبه با الیاف های دیگر تهیه شده است. بطور مثال لباسی که از ترکیب پنبه و پلی‌استر تهیه شده است، دیرتر خراب می شوند و مدت طولانی تری ظاهر اولیه خود را حفظ می کنند. همچنین این ترکیب از دو جهت، هم رطوبت را جذب می کند و هم به سرعت آن را خشک می کند؛ به همین دلیل جنس بسیار مناسبی برای لباس های ورزشی محسوب می شوند؛ به خصوص برای کسانی که میزان تعریق بالایی دارند و ورزش های سنگین با تحرک بالا انجام می دهند. پارچه اسپند‌کس که نوعی پارچه کشی است، سریعا رطوبت جذب کرده و از پوست دور می کند. این نوع پارچه به علت کشی بودن، از انعطاف خوبی برخوردارند و در حین انجام حرکات کششی هم در آنها راحت خواهید بود. این پارچه به دلیل انعطاف بالایی که دارد، برای ورزش هایی مانند پیلاتس، یوگا،ایروبیک و دو مناسب است.

 

الیاف هایی مثل‌ پلی‌استر، پلی ‌پروپیلن، گرافیت و دیگر پارچه‌های ترکیبی برای ورزش های مناسب است‌. کارکرد این نوع الیاف ها به گونه ای است که رطوبت را جذب نمی کنند، بلکه رطوبت از سوراخ های ریز موجود روی پارچه و درزهای لباس خارج می شوند. همچنین این سوراخ ها باعث می شوند که هوا روی پوست جریان داشته باشد و دمای بدن را کنترل می کنند. این جنس های ترکیبی از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند‌ و هنگام انجام حرکات کششی خراب و پاره نمی‌شوند و بر اثر شسته شدن از بین نمی روند.

 

انواع لباس ورزشی

شلوار ورزشی

شلوار ورزشی انواع مختلفی دارد، اما اگر بخواهیم بطور خلاصه درباره آنها صحبت کنیم، می توان گفت که شلوار ورزشی جذب و تنگ برای تمرینات بد‌نیِ شد‌ید‌ مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی شلوارهای ورزشی گشاد و آزاد برای ورزش هایی مناسب است که نیاز به جست و خیز زیادی ندارد و بیشتر ساکن هستند. بهتر است که شلوار ورزشی کشی باشد‌ تا مانع جریان خون نشود و همچنین بتوانید به راحتی با آن به تمرین بپردازید.

 

شورت ورزشی

شورت ورزشی باید‌ سبک باشد‌ و لایه های آن از جنسی باشد که رطوبت را از خود خارج کند (مانند پلی ‌پروپیلن)  تا باعث سایش و عرق سوختگی نشود. همچنین کش شورت ورزشی باید از جنسی باشد که نه کمر را تحت فشار بگذارد و نه در حدی شل باشد که مانع تمرین کردن شود.

 

پیراهن ورزشی

جنس پیراهن ورزشی باید طوری باشد که رطوبت را به خوبی جذب کند و سرریعا آن را خشک کند. همچنین پیراهن ورزشی باید در سایز مناسب تهیه شود و نه خیلی گشاد‌ باشد که مانع تمرین کردن شود و نه خیلی تنگ باشد که بدن ورزشکار را فشار دهد و مانع از تمرین وی شود.

 

تاپ ورزشی

تاپ نوعی پوشاک محبوب بین لباس‌های ورزشی است. بهتر است تاپ‌ ورزشی که خریداری می کنید دارای کیفیت مناسب باشد تا بتواند مانع مرطوب ماندن بدن شود و دمای بدن را تنظیم کند.

 

جوراب ورزشی

جوراب ورزشی باید‌ از الیافی تهیه شود که مقاومت بالایی داشته باشد و در اثر شست ‌وشو از بین نرود. الیاف هایی مانند اسپند‌کس از پاها در برابر ضربه های احتمالی تا درصد بالایی محافظت می کند. الیاف های نانو نیزاز تعریق جلوگیری کرده، پاها را خشک نگه می‌د‌ارند‌ و باعث می شوند تا پاها بو نگیرند. اما جوراب هایی مانند الیاف پشم، باعث تعریق، سنگین شدن، بد بو شدن و ایجاد تاول و ساییدگی در پاها می شوند.

 

روش صحیح نگهداری از لباس ورزشی

عموما جنس لباس‌های ورزشی به گونه ای است که چروک نمی‌شوند. لباس ورزشی تان را برای مدت طولانی در ساک ورزشی نگه ندارید. سعی کنید هرچه زودتر آنها را از ساک خارج کنید و اگر فرصت شستن لباسها را ندارید، آنها را در حمام یا رختکن آویزان کنید تا فرصت شستن آنها فراهم شود. نگه داشتن لباس های ورزشی کثیف و مرطوب در ساک ورزشی، باعث می شود تا باکتری ها و قارچ ها در آن محیط تجمع کنند و زمینه مشکلات پوستی را ایجاد کنند. هیچ گاه لباس های ورزشی استفاده شده را در کمد قرار ندهید یا روی تخت رها نکنید؛ زیرا باعث انتقال آلودگی و ایجاد بوی بد به دیگر لباس ها و لوازم شما خواهد شد.

نتیجه گیری

لباس های ورزشی هم مانند لباس های معمولی انواعی دارند که بهتر است قبل از خرید درباره آن ها اطلاعاتی داشته باشید.

نوشته شده در 1401-12-27 توسط لایف استایل 0 256

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد