بین ورزش و شادی چه ارتباطی وجود دارد؟

بین ورزش و شادی چه ارتباطی وجود دارد؟

بین ورزش و شادی چه ارتباطی دارد؟

در مقالات پویان اسپرت میخوانیم آیا بین ورزش و شادی ارتباطی وجود دارد؟

ورزش و شادی

همه ما لحظات استرس زایی را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم و برای تسکین اضطراب به روش‌های مختلفی روی آورده‌ایم. برای برخی از افراد شرایط استرس باعث قفل شدن مغز و عدم تصمیم گیری صحیح است. پرخوری عصبی، هدر دادن زمان، افزایش مصرف دخانیات و موارد دیگر، از تصمیم‌های اشتباهی است که برخی افراد برای از بین بردن نگرانی‌های خود دست به انجام آن می‌زنند، غافل از اینکه در دراز مدت چه تاثیرات منفی به بار خواهد آورد. با این وجود استفاده از اطلاعات دکتر قنبری روانشناس اصفهان می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند تا در برخورد با مسائل استرس زا تصمیم‌های درستی را بگیرید.

با توجه به اینکه گاهی این تصمیم‌های اشتباه باعث می‌شود که ما مجبور به متحمل شدن عواقب منفی آن شویم، این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان با انتخاب‌های صحیح و رفتارهای متعهدانه، استرس را کم کرده و در مقابل شادی را افزایش داد؟

یک استراتژی موثر برای کاهش استرس و بهبود خلق و خو که به نظر می‌رسد باعث شادی افراد در بلند مدت می‌شود و پیامدهای خوشایند و قابل توجهی را به همراه دارد، ورزش کردن است. زمانی که به پیاده روی می‌روید، می‌دوید، دوچرخه سواری می‌کنید و یا به نوعی درگیر تمرینات بدنی می‌شوید، به نظر می‌رسد که احساس شادی بیشتر و استرس کمتری را تجربه می‌کنید. افرادی که در وضعیت بدنی نامساعدی قرار دارند، احساس خوشایندی را نسبت به خود ندارند، گاهی به همین دلیل است که بیماری‌ها و ضعف جسمانی انسان را در بر می‌گیرد. چرا که نسبت به سلامت بدن خود بی توجه هستند.

برای خرید تاپ ورزشی مردانه کلیک کنید

یک مطالعه بر روی دانشجویان دانشگاه استنفورد نشان داده است که آن‌هایی که از توانایی بدنی بیشتری برخوردار هستند، شادتر بوده و شخصیت و خلق و خوی بهتری دارند.

علاوه بر انرژی، کسانی که ورزش می‌کنند با دستیابی به اهداف خود مثل تناسب اندام یا وزن ایده آل، احساس بهتری دارند. به همین دلیل است که می‌توان گفت شادتر هستند. به طور کلی بین ورزش و شادی ارتباط زیادی وجود دارد، می‌توان گفت که ورزش باعث می‌شود که با دیگران ارتباط برقرار کنید. این به دلیل فعالیت‌های شیمیایی مغز است. زمانی که در اثر ورزش ضربان قلبتان بالا می‌رود، با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و این روابط اجتماعی باعث بهبود روحیه شما خواهد شد.

دویدن

آیا واقعا ارتباط مستقیمی میان ورزش و شادی وجود دارد؟

ورزش برای بهبود الگوی خواب و همچنین کاهش اضطراب، تاثیر زیادی دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ورزش اثرات افسردگی را در مغز کاهش می‌دهد. همچنین فعالیت باعث ایجاد سلول‌های جدیدی در مغز می‌شود و این تاثیر زیادی بر روی بخش یادگیری و حافظه خواهد داشت. از این رو رابطه ورزش و شادی به دو روش قابل توجیه است: هر دو به طور مستقل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با آزاد سازی اندورفین در بدن همراه هستند.

شادی، ورزش و آنتی بادی‌ها

راه‌های کوچک برای دستیابی به شادی وجود دارد، ورزش کردن و شادی منجر به افزایش تولید آنتی بادی‌ها در بدن می‌شوند. آن‌ها نوعی پروتئین خاص هستند که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند. مدت کوتاهی پس از آنکه باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر مهاجمان ناخواسته در بدن کشف شوند، آنتی بادی‌ها از راه رسیده و آن‌ها را از بین می‌برند.

به همین دلیل است که افراد خوشحال‌تر نسبت به کسانی که بیماری‌های مختلف از سرماخوردگی گرفته تا بیماری قلبی، مقاوم‌تر هستند. در حالی که وجود استرس و اضطراب باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و نسبت به بیماری حساس‌تر شوید. این مسئله خطر دیابت و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. از آنجایی که شادی می‌تواند تا 50% به تولید آنتی بادی‌ها کمک کنند، وجود آن در زندگی بسیار مهم است.

تمرین و فعالیت بدنی تولید آنتی بادی را تا 300% افزایش می‌دهد. از این رو جای تعجب نیست که اکثر افرادی که ورزش می‌کنند، سالم‌تر هستند. به این دلیل که ورزشکاران سطح بالاتری از شادی را تجربه می‌کنند. شادی ناشی از ورزش نیز موجب تقویت قوای ایمنی بدن مستقل از اثرات فیزیولوژیکی ورزش می‌شود.

یکی دیگر از این تاثیرات کاهش سطح کورتیزول در بدن است. هورمونی که وقتی بدن به استرس دچار می‌شود، آزاد خواهد شد. مقدار کمی از آن به سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد، با این حال اگر بیش از حد شود، توانایی شما را در مقاومت در برابر بیماری کاهش می‌دهد. واقعیت این است که ورزش باعث کاهش سطح کورتیزول در بدن می‌شود و از این رو می‌تواند دلیل کاهش استرس را توجیه کند. با این وجود مسئله‌ای که لازم است به خاطر داشته باشید این است که کسانی که نمی‌خواهند رشته‌های ورزشی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند، بهتر است در انجام فعالیت‌های ورزشی حد تعادل را حفظ نمایند. به این دلیل که گاهی ورزش شدید باعث کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها خواهد شد.

آزادسازی هورمون اندورفین در بدن

همانطور که ورزش و شادی باعث تولید آنتی بادی در بدن می‌شوند، همچنین به آزادسازی اندورفین کمک می‌کنند. اندورفین مواد شیمیایی هستند که از طریق شکاف بین نورون‌ها عبور می‌کند تا بتوانند یک پیام را منتقل کنند. انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد که هر یک اهداف و کارکرد مشخصی را دنبال می‌نمایند.

یک مورد خاص درباره این هورمون‌ها شناخته شده است و آن این است که اگر بدن شما در معرض محرک‌های خاصی مثل غذا یا درد قرار گیرد، هیپوتالاموس اندورفین را فرا می‌خواند و از آنجایی که سلول‌های بدن ما شامل این هورمون‌ها می‌باشد، آن‌ها انتقال سیگنال درد را مسدود کرده و باعث می‌شوند که حس شادی داشته باشید و به همین دلیل است که شبیه به مسکن‌های طبیعی در بدن عمل می‌کنند.

برای خرید لگ ورزشی زنانه کلیک کنید

این مسکن‌ها زمانی که صدمه دیده‌اید و یا غذای فلفلی و تند خورده‌اید، برای کاهش درد در بدن ترشح می‌شوند. شرایط دیگری نیز وجود دارد که قرار گرفتن شما در آن باعث بالا رفتن سطح اندورفین در بدن می‌شود.

ورزش موجب تولید این هورمون می‌شود. هر چند که فعالیت‌های خاصی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال محققان دریافته‌اند که تمیرین وزنه برداری سبک تا متوسط باعث ایجاد اندورفین نخواهند شد. به همین دلیل است که ورزش کردن باعث شادی می‌شود. شما زمانی که فعالیت‌های بدنی انجام می‌دهید یا ورزش می‌کنید، احساس بهتری خواهید داشت که بخش زیادی از آن مربوط به رابطه‌ای است که ورزش کردن با شادی دارد. از این رو سعی کنید که فعالیت ورزشی هر چند ساده را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا بتوانید از مزایای آن بیشترین بهره مندی را داشته باشید.

نتیجه گیری و کلام آخر

همانطور که در این مقاله از وبلاگ های سایت پویان اسپرت خواندید همه ما لحظات استرس زایی را در زندگی خود تجربه کرده‌ایم و برای تسکین اضطراب به روش‌های مختلفی روی آورده‌ایم. برای برخی از افراد شرایط استرس باعث قفل شدن مغز و عدم تصمیم گیری صحیح است. پرخوری عصبی، هدر دادن زمان، افزایش مصرف دخانیات و موارد دیگر...

برای خرید لباس های ورزشی تنها کافیست به بخش فروشگاه سایت ما مراجعه کنید.

نوشته شده در 1402-01-21 توسط لایف استایل 0 151

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد