اسکیت روی یخ

اسکیت روی یخ

با سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز هم با شما هستیم با مقاله ای دیگر از سایت ورزشی پویان اسپرت با شما هستیم امروز قصد داریم تا شما را با ورزش اسکیت بر روی یخ اشنا کنیم البته که همه شما در طول زندگی خود اسم ورزش اسکی روی یخ به گوشتان خورده است ولی با قوانین آن نحوه انجام آن و یا حتی مسابقات آن اشنایی دارید؟ امروز با ما همراه باشید تا با هم به معرفی این ورزش بپردازیمپس در ادامه با ما همراه باشید.

 

تاریخچه این ورزش

اسکیت روی یخ احتمالا از 1000 سال قبل از میلاد مسیح در اسکاندیناوی اختراع شده و اولین اسکیت ها از استخوان های سایق بلند یا دنده گاو و گوزن و گوزن شمالی ساخته میشد اینکه تیغه های فلزی به اسکیت ها اضافه شدند هنوز مشخص نیست اما اولین عکس های هلندی اسکیت با تیغه های فلزی را نشان میدهد.

تا اواسط قرن نوزدهم قسمت فلزی اسکیت به پایه چوبی یا صفحه پایه بسته می شد و خود اسکیت با بند های چرمی یا تسمه ای روی پا محکم می گردید. با معرفی اسکیت تمام استیل توسط E.W. Bushnell از فیلادلفیا در سال 1850، و جایگزینی آن با صفحه های چوبی سنگینی که به پا بسته می شد، پیشرفت بزرگی در ایالات متحده آمریکا در این زمینه پدید آمد.

از جمله تحولات اصلی که بعد از سال 1900 در ظاهر اسکیت ایجاد شد می توان به اضافه شدن قطعه نوک تیز انگشت پا (toe pick)، گروهی از دندانه های اره مانند که در قسمت پنجه تیغه قرار گرفته بودند، که امکان انجام بهتر پرش های خاص را برای اسکیت بازان فراهم می کند و نوآوری تیغه “انگشت بسته (closed-toe)” از جنس فولاد یک تکه، که استحکام بیشتری به اسکیت می بخشد و تیغه را بسیار سبک تر می نماید، اشاره کرد.

نکات ایمنی که در حین اسکیت سواری باید رعایت کنید

  •          تجهیزات مناسب

شما میتوانید با پوشیدن لباس ورزشی مناسب و ایمن مانع از بیشتر این آسیب دیدگی ها بشوید ولی لباس های ورزشی نمیتوانند از تمام آسیب های ممکن جلوگیری کنند در ادامه به بررسی باقی موارد ایمنی این ورزش میپردازیم

  •          گرم کنید

این ورزش هم مانند باقی ورزش ها نیازمند این است که ورزشکار حسابی قبل از ورزش بدن خود را گرم کند اما چیزی که باغث میشود گرم کردن در این ورزش امری ضروری باشد این است که در این ورزش بدن ورزشکار باید آماده انجام حرکات کششی زیادی باشد و در صورتی که شما بدن خود را گرم نکرده باشید ممکن است تا به خودتان آسیب بزنید پس به نفع خودتان است که قبل از ورزش بدن خود را حسابی گرم کنید.

  •          لباس های گرم بپوشید

لازم به دکر نیست که این ورزش بر روی یخ انجام میشود و خب مسلم است که یخ برای ماندن در حالت جامد نیاز به محیطی سرد دارد پس محیطی ک قرار است در آن ورزش کنید دمای پایینی دارد و خب همه میداند در صوررتی که در هوای سرد لباس گرم نپوشیده باشید احتمالا سرما میخورید.

خطرات این ورزش

تقریبا پنجاه هزار نفر سالانه در این ورزش دچار اسیب های شدید میشوند این میزان شامل آسیب های رشته های ورزشی مربوط به این ورزش است مثل اسکیت نمایشی و اسکیت روی یخ و هاکی

درست است که آمار اسیب دیدگی در این ورزش به نسبت باقی ورزش های زمستانی مانند اسکی کمتر است اما نمیتوان منکر این موضوع شد که این ورزش یکی از ورزش های خزرناکی است که هر کس میتواند در طول زنذگی خود تجربه کند.پس بهتر است تا به مواردی که در بالا گفتیم توجه کنید تا احتما وقوع هرگونه آسیب را تا جای ممکن کاهش دهیم.

مزایای ورزش اسکیت روی یخ

از جمله مزایای انجام این ورزش میتوانیم به مواردی که زیر بهشون اشاره کردیم توجه کنیم

▪️ پرورش عضلات

 اگر شما می‌ خواهید در فیگور اسکیت خوب و راحت باشید، باید دارای بدنی قوی و سالم باشید. برای این کار تمرین زیاد و داشتن برنامه غذایی سالم نیاز است. بدن شما برای انجام فعالیت به پروتئین زیادی نیاز دارد. از این رو برای تأمین پروتئین فاقد چربی از ماهی، گوشت بوقلمون و انواع مغز استفاده کنید تا بدن نیز دچار کاهش وزن نشود.

 

▪️ زیر نظر مربی کار کردن

 این امر شاید هزینه بسیار زیادی را در بر داشته باشد اما باعث تقویت مهارت ها می‌ شود. مربی خطاهای شما را می ‌بیند و به شما در رفع آن ‌ها کمک می ‌کند. مربی همچنین می‌ تواند به شما مهارت ها و فنون جدید را بیاموزد و از شما یک فیگور اسکیتر خوب بسازد.

 

▪️ تمرین، تمرین و تمرین

اسکیت روی یخ مهارت بسیار سختی است که تنها با تمرین زیاد میسر می‌ شود و اگر آن کار آسانی بود، همه می ‌توانستند فیگور اسکیتر باشند. این جمله به این معنا است که اگر شما نیز می‌ خواهید فیگور اسکیتر خوبی باشید، باید زیاد تمرین کنید. به همین دلیل شاید زمان بسیار زیادی طول بکشید تا به نقطه ای می‌ خواهید دست یابید؛ اما نگران نباشید و تمرین کنید و باور داشته باشید که می ‌توانید

مسابقات پاتیناژ (اسکیت روی یخ)

 

اجرای تک نفره (مردان / زنان)

 

در این رشته اسکیت بازان زن و مرد به صورت جداگانه به اجرای برنامه و حرکات می پردازند. این شاخه در تمامی مسابقات بیم المللی به دو صورت برنامه کوتاه (Short program) و برنامه آزاد که بیشتر با نام برنامه بلند (Long Program) شناخته می شود، برگزار می گردد. بازیکنان در این شاخه با کمک مجموعه ای از حرکات نمایشی که به صورت یک اجرای چند دقیقه ای در آمده است به همراه موزیک، به رقابت با یکدیگر می پردازند. در این برنامه ها انجام هر یک از حرکات و همچنین نوع تخلفات احتمالی دارای امتیازات مختلفی بوده که اتحادیه بین المللی اسکیت (ISU) هر ساله لیست بروز شده ای از قوانین جدید و همچنین امتیازات در حرکات مختلف را منتشر می کند.

 

برنامه کوتاه  یا Short program

 

این شاخه برای اجراهای تک نفره و دونفره بزرگ سال، 2 دقیقه و 40 ثانیه طول می کشد. استفاده از موزیک با کلام برای این بخش از سال 2014 بلامانع اعلام شد که تا قبل از آن اجرای برنامه فقط با موزیک بدون کلام مجاز بود و در غیر این صورت امکان شرکت در مسابقه برای بازیکنان وجود نداشت. در مسابقات، اجرای برنامه کوتاه همیشه قبل از بخش برنامه طولانی برگزار می شود.

 

برنامه بلند یا Long program

 

دومین بخش مسابقات همیشه بخش اجرای برنامه های Long program بوده است. مدت زمان اجرای برنامه برای بزرگسالان چهار دقیقه و برای خردسالان سه و نیم دقیقه می باشد. اجرا در این بخش علاوه بر داشتن تکنیک مطلوب، نیازمند قدرت بدنی بالا برای اجرای برنامه ای شاداب در تمام طول مدت چهار دقیقه می باشد. چرا که با توجه به سنگین بودن حرکات اجرایی توسط بازیکنان رشته اسکیت نمایشی، در صورتی که بازیکنان از لحاظ قدرت بدنی در سطح مطلوبی قرار نداشته باشند، با افت نیروی عضلانی در دقایق پایانی برنامه روبرو شده که در نتیجه اجرای حرکات را برای آن ها بسیار دشوار و یا امکان ناپذیر می کند.

 

اجرای دو نفره

اجرای دو نفره از دیگر شاخه های رشته اسکیت نمایشی یخ می باشد و طبق تعریف اتحادیه بین المللی اسکیت این رشته به اجرای حرکات دو نفره و کاملا هماهنگ با یکدیگر باید پرداخته شود. همچنین طبق قوانین ISU تیم های دو نفره باید شامل یک خانم و یک آقا باشد. این شاخه از اسکیت به دلیل رعایت مسائل شرعی در کشورمان در هیچ مسابقه ای وجود ندارد.

 

رقص روی یخ

این شاخه تکامل یافته رقص های تاریخی داخل سالن در گذشته می باشد وهمانند شاخه اجرای دو نفره، ریشه در اسکیت ترکیبی دارد که در قرن 19 توسط باشگاه های اسکیت، در اسکیت های تفریحی همه گیری قابل توجهی کسب کرد. رقص روی یخ در سال 1952 به مسابقات جهانی اسکیت پیوسته و  در سال 1976 در بین رشته های ورزشی مسابقات المپیک جای گرفته است. همانند اجرای دو نفره، تیم شرکت کننده در مسابقات رقص روی یخ متشکل از یک آقا و یک خانم می باشد. اولین دوره مسابقات رسمی کشوری از شاخه از اسکیت نمایشی روی یخ در سال 1930 و در کشور های انگلستان، کانادا، آمریکا و اتریش برگزار گردید.

.

نوشته شده در 1402-05-09 توسط 0 161

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد