فواید و مضرات طناب زنی و معجزه آن در سلامت بدن

فواید و مضرات طناب زنی و معجزه آن در سلامت بدن

فواید و مضرات طناب زنی و معجزه آن در سلامت بدن + تاریخچه

تاریخچه طناب زنی

ورزش طناب زنی در سراسر چهان تاریخچه کهنی دارد اما این هلندی ها باودند که با بازی دابل داچ خود آن را به  شهرت رساندند ولی لیگ رسمی این ورزش در آمریکا توسط یک افسر سابق شکل گرفت و رستوران های مکدونالد به سرغت شروع کردند به حمایت از این ورزش ها و سرمایه گذاری روی لیگ های محلی که بشدت تاثیر مثبتی بر روی  محبوبیت این ورزش داشت.

فواید طناب زنی بر جسم و بدن

تا چه اندازه از فواید طناب زنی اطلاع دارید؟ آیا از فواید بینظیر این ورزش برای سلامت بدن اطلاعی دارید بهتون اطمینان میدم که اگر فواید این ورزش را بخوانید به ان علافه مند میشوید.پس در ادامه این مقاله از سایت پویان اسپرت با من همراه باشید چرا که قصد بررسی کامل فواید طناب زنی را دارم .

طناب زنی یک ورزش ساده و در عین حال اسان است این ورزش یک از ورزش های بسیار کم هزینه است که نیاز به محیط خاصی ندارد همچنین بسیاری از متخصصان در این زمینه توصیه میکنند که کودکان نیز حتما این ورزش را انجام بدهند از جمله فواید این ورزش میتوانیم به هماهنگی اعصاب عضلات و تقویت ماهیچه های دست و پا و چسم و حفظ تعادل بدن اشاره کنیم این موارد تنها فواید آن نیستند با ما هممراه باشید تا بررسی باقی این فواید بپردازیم.

 

هماهنگی عصب و عضلات

یکی از بهترین فواید این ورزش طناب زنی این است که شما را وارار میکند تا برروی حرکات پایتان تمرکز کنید که باعث هماهنگی بیشتر در عصب وعضله پا میشود حتی اگر خودتان متوجه این موضوع نشوید ذهنتان این موضوع را درک خواهد کردانجام پیاپی طناب زنی باعث میشود تا در پای های خود احساس سبکی بیشتری داشته باشید که به معنی هماهنگی بیشترو طناب زنی ساده تر است اما باید بخاطر داشته باشیم که طناب زدن روش های مختلفی دارد و هرچقدر این روش ها سخت تر باشد نیاز به هماهنگی بیشتری نیاز دارد

طناب زنی و سلامت قلب

پزشکان متخصص ورزش بر این باورند که ورزش طناب زنی باعث بهبود فرایند هوازی است که به همین واسطه قلب خون را خیلی بهتر پمپاژ میکند و و در نتیجه باعث میشود تا فعالیت های بیشتر و سنگین تر برای ما راحت تر شود در نتیجه این بهبود اکسژن بیشتری به بدن و اندام های آن میرسد پزشکان میگویند برای بهبود این فریند بهتر است تا پنج بار در هفته به مدت 12 الی 20 دقیقه طناب زنی کنند.

افزایش تراکم استخوان

محققانی که درباره ی وضعیت استخوان افراد ورزشکار و افراد سالمند تحقیق میکردند به این نتیجه رسیده اند که بهترین ورزش برای بالا بردن تراکم استخوان پریدت است اگر استخوان ها به اندازه کافی قوی باشند افراد به انجام تمرینات جلوگیری از پوکی استخوان نیازی نخواهند داشت البته ابن قضیه شامل افرادی که در ژنتیک خود پوکی استخوان ارثی دارند نمیشود و باید حتما با پزشک مشورت کنند.

کاهش استرس و اضطراب با طاب زنی

دانشمندان در سال 2021 آزمایشی را ذنجت دادند که در آن گروهی از داوطلبان میباسیت هفت وعده طناب بزنند که هر وعده شامل دو دقیقه طناب زدن بود و یک دقیقه استراحت بود پس از این آزمایش از داوطلبان تست های روانشناختی و ... گرفته شد که نتایج آن حاکی از این بود که ورزش طناب زنی در بزرگسالات باعث کاهش اظطراب و استرس است و کمک چشمگیری به افزایش تمرکز ان ها میکند.همچنین داوطلبان افزایش چشمگیر سرتونین را در این آزمایش تجربه کردند.

(سرتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که برای تنظیم خلق و خو و کاهش اضطراب است)

افزایش استقامت بدن با طناب زنی

طناب زدن ورزشی سریع، مقرون‌به‌صرفه و در عین حال بسیار موثر است. از فواید این ورزش برای بدن می‌توانیم به تقویت سیستم قلب و عروق، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها اشاره کرد. طناب زدن در لاغری و کاهش وزن هم نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث کالری‌سوزی در بدن می‌شود. اگر می‌خواهید مزایای این ورزش را در زندگی خود احساس کنید سریعا خود را آماده کنید. البته پیش از شروع باید با اصول انجام این ورزش آشنا باشید. چرا که ممکن است با مشکلاتی مانند درد در ساق و مچ پا مواجه شوید.

بهترین زمان برای طناب زنی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای این از فواید کامل طناب زنی بهرهمند شویم قبل از هر وعده غذایی است هم/نین بهتر اسست تا در حین طناب زنی از لباس های راحتی و یا لباس های ورزش استفاده  کنید.

شما میتوانید همین الان چند کلیک ساده لباس های ورزش خودتان را با بهترین قیمت ممکن از سایت ما بخرید.

بهترین مرجع طناب زنی در ایران

ایران از ابتدا تاریخ تا به امروز یکی از پر افتخار ترین کشور ها در زمینه های ورزشی بوده است که ورزش طناب هم شامل این رشته ها میشود در ایران مراجع زیادی برای این ورزش وجوود دارد ولی مرجعی که ما به شما پیشنهاد میکنیم سایت طناب ایران است که ما میتوانید با مراجع با این سایت از اطلاعات کامل وزش طناب زنی بهرهمند شوید.

مضرات ورزش طناب زنی

بله درست شنیدین میخواهیم راجب ضرر های این ورزش حرف برنیم مخصوصا مضرات این ورزش برای بانوان

چندین عامل وجود دارد که می تواند منجر به درد زانو و مفاصل در هنگام طناب زدن شود. این عوامل شامل:
1. پرش نامناسب یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند منجر به آسیب شود به عنوان مثال، پریدن بیش از حد بالا و فرود بیش از حد بر روی زمین می تواند مقدار بار وارده به مفاصل شما را تشدید کند و منجر به آسیب شود.
2.تمرین بیش از حد نیز از جمله مواردی است که منجر به آسیب می شود.
گاهی اوقات، افراد در تلاش برای کاهش وزن سریع یا افزایش استقامت، در تمرینات طناب زنی خود زیاده روی می کنند.
زیاده روی در تمرینات منجر به مشکلات مفصلی می شود.
3.طناب زدن با کفش‌های تخت معمولی می‌تواند فشار زیادی را به مفاصل شما وارد کند زیرا مقاومت زیادی در برابر ضربه ندارند.
4.پرش روی سطوح سخت مانند بتن و آسفالت نیز نیروی زیادی را به مفاصل و استخوان های شما وارد می کند.

عوارض طناب زدن برای خانم ها

آیا طناب زدن برای رحم مضر است؟

با فرض اینکه شما یک زن سالم با وضعیت جسمانی طبیعی هستید، طناب زدن به هیچ وجه بر رحم شما تأثیر نمی گذارد.
رحم شما توسط رباط های قوی حمایت می شود و در جای خود ثابت است. بنابراین، تا زمانی که این رباط ها استحکام مناسبی داشته باشند، طناب زدن به رحم شما آسیب نمی رساند.
اما اگر دچار افتادگی رحم هستید و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارید، توصیه می‌کنیم از طناب زدن خودداری کنید زیرا ممکن است مشکل را بدتر کند.

افتادگی رحم زمانی اتفاق می افتد که عضلات یا رباط های کشنده داخل لگن، شل شده و نتوانند رحم را در محل قرارگیری اصلی خود ثابت نگه دارند. در صورت ضعیف یا شل شدن عضلات داخل لگن، اولین اتفاقی که برای خانم ها رخ می دهد همان افتادگی رحم یا پرولاپس است.
در این حالت رحم از حالت عادی خود خارج شده و به داخل کانال زایمان (واژن) ورود پیدا خواهد کرد.
افتادگی رحم به طور کلی دو حالت خواهد داشت:
افتادگی کامل رحم
افتادگی نیمه کامل رحم
افتادگی نیمه کامل زمانی است که فقط قسمتی از رحم حالت افتادگی پیدا می کند و حالت افتادگی کامل زمانی است که تمامی بافت رحم آویزان شده و شاید حتی قسمتی از آن از واژن هم خارج شود.
حاملگی های چند قلو و زایمان های طولانی مدت، از دست دادن استروژن، اثرات جاذبه فشار مداوم بر رحم در یک دوره طولانی از جمله عواملی هستند که منجر به افتادگی رحم می شوند.

طناب زدن در دوران بارداری

آیا طناب زدن در دوران بارداری بی خطر است؟

پاسخ به این سوال به سطح آمادگی جسمانی و قدرت شما بستگی دارد.

اگر فردی مبتدی هستید و سابقه ورزشی و یا حتی سابقه استفاده از طناب را نداشتید بارداری زمان خوبی برای شروع تمرینات طناب زدن نیست.
اما اگر قبل از بارداری به طور منظم طناب میزدید، می‌توانید پس از مشورت با پزشکتان، در سه ماهه دوم بارداری خود، طناب‌ زدن را با شدت متوسط انجام دهید.

ازطرف دیگر، پرش با شدت بالا می تواند عوارض جانبی مضری داشته باشد از جمله:

  1. پریدن می تواند منجر به انقباضاتی در رحم شود که منجر به سقط جنین می شود.
    2.در دوران بارداری، رباط‌های ناحیه لگن شل می‌شوند و از این رو به دلیل پرش شدید، مستعد آسیب می‌شوند.
    3.تمرین بیش از حد حتی می تواند منجر به شکستگی مفاصل و آسبی های رباطی شود.
    4.انقباضات ناشی از پریدن می تواند منجر به جدا شدن جفت از دیواره و خونریزی واژینال و درد شدید کمر شود.
    5.طناب زدن در سه ماهه سوم بارداری می‌تواند باعث شود که رحم فشار زیادی بر دهانه رحم وارد کند که می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.
نوشته شده در 1402-05-07 توسط لایف استایل, تناسب اندام 0 265

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد