معرفی انواع مکمل های بدنسازی + فواید آنها

معرفی انواع مکمل های بدنسازی + فواید آنها

معرفی انواع مکمل های بدنسازی + فواید آنها

 

اگر شما هم بدنساز هستید و به دنبال مکمل بدنسازی میگردید ، باید در ابتدا این موضوع را در نظر داشته باشید که چه نوع مکملی مناسب شما خواهد بود ، مکمل چربی سوز ، مکمل افزایش دهنده وزن و یا مکمل عضله ساز ؟ که برای دانستن این موضوع میتوانید از مربی بدنسازی خود کمک بگیرید و از آنها بخواهید تا مکمل های مناسب را به شما معرفی کنند ؛ زیرا که هر مکملی متناسب با بدن هر فرد است .

احتمالا شما هم تا الان نام بسیاری از برند های مختلف مکمل را شنیده اید و نمیدانید که باید گران ترین آن را بخرید و یا ارزان ترین آن را خریداری کنید باید این موضوع را با مربی بدنسازی خود در میان بگذارید زیرا که مربی شما توده های بدنی شما را میشناسد و میتواند در انتخاب مکمل متناسب با بدن شما بهتان کمک کند .

مکمل های بدنسازی در انواع مختلفی وجود دارند از جمله میتوان از کراتین ، وی ، گینر ، گلوتامین و بی سی ای ای نام برد . در این مقاله از وب سایت فروشگاهی پویان اسپرت ، قصد داریم تا به بررسی انواع مکمل های بدنسازی و فواید آنها بپردازیم ؛ پس اگر شما هم بدنساز هستید و پس از مشاوره گرفتن از مربی خود قصد دارید از مکمل های بدنسازی استفاده کنید ، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید .

 

مکمل بدنسازی چیست ؟

مکمل های بدنسازی یک ماده خوراکی هستند که مناسب افرادی است که ورزش میکنند و یا بدنساز هایی است که قصد دارند توده های عضلانی خود را افزایش دهند . کار مکمل بدنسازی تنها افزایش وزن نیست بلکه این مکمل ها در عین حال که وزن را افزایش میدهند ، موجب عضله سازی میشوند ، درصد چربی بدن را کم میکننذ ، حرکات ورزشی را تسهیل میدهند و همچنین قدرت بدنی را نیز افزایش میدهند .

از جمله مکمل های بدنسازی که بسیار پرکاربرد هستند ، میتوان به مکمل های پروتئینی ، گینر ها ، مکمل بی سی ای ای و مکمل اچ ام بی اشاره کرد .

 

انواع مکمل های بدنسازی

از مکمل های غذایی برای افزایش دادن حجم و کالری برای انجام حرکت های ورزشی استفاده میشود . این مکمل ها سرشار از ریز مغذی ها و ویتامین ها هستند که در برای ادامه دادن انجام فعالیت های ورزشی بسیار موثر هستند . در ادامه انواع مکمل های بدنسازی را برای شما شرح میدهیم :

+ مکمل های بدنسازی چربی سوزی

+ مکمل های بدنسازی افزایش قدرت

+ مکمل های بدنسازی افزایش حجم

 

مکمل بدنسازی پروتئین وی

یکی از محبوب ترین و مفید ترین پروتئین ها در بین ورزشکاران و بدنسازان ، پروتئین وی است . همانطور که میدانید شیر دارای دو نوع پروتئین مفید است ، یعنی 80 درصد پروتئین کازئین و 20 درصد از آب پنیر است .

درواقع کازئین و این پروتئین همان آب پنیری است که در هنگام تولید پنیر از شیر جدا شده است ، البته میتوان گفت که این پروتئین در جای دیگری نیز هست ، آب مایع آبکی که بر روی ماست وجود دارد ، پروتئین وی است . در گذشته افراد ارزش غذایی و پروتئینی این مایع روی ماست را کشف نکرده بودند و آن را دور میریختند اما امروزه به دلیل طعم ناخوشایندی که این مایع دارد ، در ابتدا آن را فرآوری کرده و سپس در اختیار افراد قرار میدهند .

پروتئین وی در طعم های مختلفی در بازار وجود دارد که محبوبترین طعم های آن وانیلی ، شکلاتی و توت فرنگی است . حتما هنگامی که قصد داشتید پروتئین وی خریداری کنید ، به ترکیبات و افزودنی های آن توجه داشته باشید . زیرا که بعضی از این ویتامین ها هستند که دارای افزودنی های تقلبی و غیرمجاز هستند . همچنین ورزشکاران و بدنسازان میتوانند از این پروتئین ها و مکمل ها در تهیه اسموتی ، پنکیک و شیک پروتئین استفاده کنند .

 

فواید مصرف کردن مکمل پروتئین وی

محققان در تحقیقات به دست آمده متوجه شده اند که مکمل عضله ساز پروتئین وی در مقایسه با دیگر انواع مکمل ها بسیار مفید است . از فواید خوبی که این پروتئین دارد ، میتوان به کاهش افسردگی ، کاهش قند خون و کاهش فشار خون اشاره کرد . حتی میتوان گفت این مکمل به بهبود سلول های سرطانی و ایدز نیز کمک میکند . در ادامه  برخی دیگر از فواید پروتئین وی را برای شما شرح میدهیم :

+ امکان مصرف روزانه برای افرادی که بدن آنها به پروتئین نیاز دارد .

+ افزایش وزن بدون افزایش چربی انجام میشود .

+ دریافت انرژی لازم برای افرادی که تحرک زیادی دارند و یا ورزشکار هستند .

+ به دلیل حل شدن پروتئین در آب و پی اچ سرعت بالایی دارد .

+ باعث عضله سازی بیشتر برای ورزشکاران و بدنسازان میشود .

 

مقدار دوز مصرفی مکمل پروتئین وی

+ قبل از تمرین : 10 تا 30 گرم ( حداقل 30 دقیقه قبل از تمرین )

+ بعد از تمرین : 10 تا 30 گرم

 

مکمل بدنسازی پروتئین کراتین

میتوان گفت کراتین یک ماده انرژی زا در بافت عضلانی است که با تحرک زیاد ، فعالیت های سخت و شدید انرژی مورد نیاز را تامین میکند . از این مکمل پروتئین عضله ساز برای بهبود عملکرد و تقویت قدرت در ورزش استفاده میشود . حدود 95 درصد از کراتین مصرفی شما به صورت فسفوکراتین در عضلات شما ذخیره میشود و 5 درصد دیگر آن در کلیه ، کبد و مغز شما دخیره میشود .

کراتین ماده ای است شبیه اسید امینه که میتوان گفت به طور طبیعی از اسید های آمینه گلیسین و آرژنین در بدن تولید میشود . این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که برای اینکه ماده کراتین در بدن ذخیره شود ، باید از موادی استفاده کنید که سطح هورمون هایی مانند تستوسترون دارند ، موادی مانند گوشت ، ورزش و مقدار توده عضلانی .

 

فواید مصرف کردن مکمل کراتین

یکی دیگراز انواع مکمل های بدنسازی ، کراتین است . این مکمل به بهبود و تقویت عملکرد های مغزی کمک میکند . مسلما اگر قصد شما عضلات بزرگتر و حجیم تری باشد ، میبایست بیشتر ورزش کنید ، با ورزش بیشتر تحرک بیشتری خواهید داشت و انرژی بیشتری را صرف خواهید کرد ؛ بنابراین میتوانید با مصرف کراتین ، مدت زمان بیشتری را ورزش کنید .

برخی از فواید مکمل کراتین عبارتند از :

+ کمک به چربی سوزی و عضله سازی

+ افزایش آب رسانی سلول ها

+ بالا بردن سطح هورمون های آنابولیک

+ افزایش قدرت

+ بهبود کیفیت تمرینات و عملکرد بیشتر

 

زمان و دوز مصرفی مکمل کراتین

در هفته اول مصرف به صورت روزانه ، روزی 20 گرم استفاده شود و پس از هفته های بعد روزانه به میزان 10 گرم مصرف شود .

 

مکمل بدنسازی پروتئین گینر

گینر نوعی مکمل بدنسازی است که به افرادی توصیه میشود که اختلاف وزن شدیدی دارند ، این نوع مکمل عضله ساز ، دارای کالری بسیار بالایی است که در دو نوع وجود دارد : گینر افزایش وزن و گینر عضله ساز . مکمل کراتین در برند ها و مواد مختلفی وجود دارد که به صورت پودری شکل برای ورزشکاران تجویز میشود .

سوال اینجاست که تفاوت مکمل گینر عضله ساز و گینر افزایش وزن چیست ؟ در خصوص این سوال باید گفت که تفاوت آنها به محتویات تشکیل دهنده آنها و تاثیرشان بر روی افراد مربوط میشود . در نوع گینر افزایش وزن ، مقدار کربوهیدرات به نسبت پروتئین بیشتر است ، در صورتی که در نوع گینر عضله ساز نسبت پروتئین به کربوهیدرات بیشتر است .

 

دوز مصرفی و زمان مصرف مکمل بدنسازی گینر

زمان مصرفی مکمل گینر ، صبح پس از بیدار شدن ، پیش از تمرین و بلافاصله بعد از تمرین است . مقداری که باید از آن استفاده کنید ، حدود 10 الی 20 گرم در هر بار از مصرف است . ( در نظر داشته باشید که حتما برای مصرف نیاز به مشورت مربی دارید )

 

فواید مصرف مکمل گینر

در ادامه مقاله به بررسی برخی از فایده های مکمل گینر میپردازیم :

+ کاهش آسیب دیدگی به عضلات و بدن با مکمل گینر

+ کاهش دوران ریکاوری با گینر حجم

+ افزایش سرعت عضله سازی با مکمل گینر

+ ایجاد ترکیبات مغذی برای بدن

 

معرفی مکمل بدنسازی بی سی ای ای

یکی دیگر از انواع مکمل های بدنسازی بی سی ای ای است که این مکمل با ترکیبات و نسبت های متفاوتی وجود دارد . این ترکیبات شامل لوسین ، والین و ایزولوسین میشود که نسبت هر مواد با توجه به برند و ترکیب آن با یکدیگر متفاوت است . لازم به ذکر است که لوسین در سنتز پروتئین موثر است . پس در نهایت مکمل بدنسازی بی سی ای ای موجب رشد عضلات اسکلتی میشود .

مکمل های بی سی ای ای معمولا برای تقویت رشد عضلات بدن و افزایش عملکرد ورزشی استفاده میشوند . همچنین به کاهش وزن کمک کرده و موجب رفع خستگی پس از ورزش نیز خواهند شد .

 

فواید مصرف مکمل بی سی ای ای

بدن هر فرد با توجه فعالیت و ورزشی که انجام میدهد ، چربی سوزی میکند اما به این موضوع توجه داشته باشید که در صورتی که ذخایر گلیکوژن تمام شود ، به سراغ پروتئین های بدن یعنی بی سی ای ای میرود . در ادامه برخی از فایده های این مکمل را برای شما شرح میدهیم :

+ به افزایش توده عضلانی کمک میکند

+ میتواند تا حدودی سطح قند خون را کاهش دهند

+ خستگی حین تمرین را کاهش میدهد

+ درد عضلانی را تسکین میدهد

 

دوز و زمان مصرفی مکمل بی سی ای ای

در زمان قبل و بعد هر تمرین :

بانوان : مصرف حداقل 9 گرم مکمل بی سی ای ای در طول روز

آقایان : مصرف حداقل 12 گرم مکمل بی سی ای ای در طول روز

 

 

معرفی مکمل بدنسازی گلوتامین

گلوتامین یک نوع اسید آمینه است . اسید های آمینه مولکول هایی هستند که نقش زیادی در بدن دارند ، که هدف اصلی تمام آنها خدمت به عنوان عناصر سازنده پروتئین است . پروتئین ها نه تنها برای تناسب اندام بسیار مهم هستند ، بلکه از عملکرد های دیگری مانند حمل مواد در خون و مقابله با باکتری ها و ویروس های مضر  نیز استفاده میکنند .

مکمل گلوماتین به دو شکل وجود دارد : گلوماتین ال ، گلوتامین دی ؛ این دو نوع تقریبا یکسان هستند و و تنها آرایش مولکولی آنها کمی با هم متفاوت است .

 

مصرف گلوتامین برای چه افرادی منع شده است

افرادی که در زیر نام برده شده اند بهتر است از مصرف گلوماتین خودداری کنند :

+ افراد مبتلا به سیروز

+ افرادی که تشنج میکنند

+ کودکان و نوجوانان

+ بیماری های شدید کبدی

+ افراد دارای بیماری های اختلال روانی

+ مادران باردار و شیرده

 

فواید مصرف مکمل گلوتامین

برخی از فایده های مکمل گلوماتین میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

+ بهبود سلامت مغز

+ افزایش عضله سازی و پیشگیری از عضله سوزی

+ سلامت دستگاه گوارش

 

زمان و دوز مصرفی مکمل گلوتامین

پس از تمرین 2 تا 5 گرم و برای افرادی که در حوزه ورزش و بدنسازی بسیار حرفه ای هستند ، تا 10 گرم مجاز است و میتوانند مصرف کنند .

 

 

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله از وب سایت فروشگاهی پویان اسپرت به بررسی انواع برخی از مکمل های بدنسازی پرداختیم . حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که برای استفاده از این مکمل ها باید با مربی ورزش و یا مربی بدنساز خود صحبت کنید و از آن مشورت بگیرید ؛ زیرا همانطور که گفتیم هر کدام یک از مکمل های بدنسازی متناسب با بدن ها و افراد مختلف است.

 

نوشته شده در 1402-05-26 توسط تناسب اندام, بدنسازی 0 290

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد