رژیم غذایی فستینگ(روزه داری)

رژیم غذایی فستینگ(روزه داری)

افرادی که رژیم 16 ساعته روزه داری را رعایت می کنند، معتقدند که اول صبح و پایان شب بهترین زمان برای روزه داری است و اگر 8 ساعت باقی مانده را به وسط روز منتقل کنند، اثربخشی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

. هیچ محدودیتی در مورد نوع یا مقدار غذایی که فرد می تواند در طول دوره 8 ساعته مصرف کند وجود ندارد. اگرچه خوردن غذا در طول دوره 16 ساعت روزه داری ممنوع است، اما افراد همچنان مجاز به نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های بدون کالری مانند قهوه یا چای هستند. این امر اجرای رژیم روزه‌داری را آسان‌تر می‌کند.

 در حالی که رژیم‌های دیگر با محدودیت‌های شدید همراه هستند، پیروی از روزه‌داری متناوب دشوار نیست و نتایج قابل‌توجهی به همراه دارد. به طور کلی، این رژیم در مقایسه با سایر رژیم‌های غذایی انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و با سبک زندگی امروزی سازگاری بیشتری دارد. انواع رژیم‌های روزه‌داری کدامند و چگونه اجرا می‌شوند؟

 روزه‌داری را می‌توان به روش‌های مختلفی اجرا کرد که رژیم روزه‌داری 16 ساعته فقط یکی از آنهاست. از آنها جدای از این می توانید این رژیم را با استفاده از دو روش دیگر نیز اجرا کنید.1. رژیم ناشتا 16:8 در این روش باید 16 ساعت از روز از مصرف کالری خودداری کنید و تمام وعده های غذایی و کالری دریافتی خود را به 8 ساعت باقی مانده تغییر دهید.

 ساده ترین راه برای اجرای رژیم روزه داری شامل 16 ساعت است. بازه زمانی در طول خواب شما برخی از متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بدن انسان نباید از بعد از ظهر به بعد کالری دریافت کند، زیرا متابولیسم پس از آن زمان کند می شود. با این حال، پیروی از چنین دستورالعملی ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد. بسیاری از افراد به دلیل برنامه کاری خود ممکن است نتوانند وعده شام خود را تا ساعت 7 بعد از ظهر میل کنند.

رژِیم غذایی فستینگ

1. با این وجود، بهتر است 2 تا 3 ساعت قبل از خواب از مصرف کالری خودداری کنید. در این رژیم ناشتا 16 ساعته، می توانید یکی از فواصل زمانی زیر را برای دوره 8 ساعته ای که مجاز به مصرف کالری هستید تعیین کنید: صبح تا 5 بعد از ظهر 10 صبح تا 6 بعد از ظهر 12 بعد از ظهر تا 8 شب

2. رژیم روزه 5:2 یکی از نمونه های رژیم روزه داری رژیم روزه 5:2 است که در آن شما در طول 5 روز هفته وعده های غذایی منظم و کالری خود را مصرف می کنید، اما در 2 روز دیگر نباید بیشتر از آن مصرف کنید. 500 تا 600 کالری به عنوان مثال، شما می توانید روزهای شنبه و پنج شنبه را به عنوان روزه خود تعیین کنید و در این دو روز از وعده های غذایی کم کالری استفاده کنید.

 رژیم روزه 24 ساعته یکی از نمونه های رژیم روزه داری که چالش برانگیزترین روش روزه داری متناوب برای کاهش وزن در نظر گرفته می شود، رژیم روزه 24 ساعته است. این بدان معناست که برای 1 یا 2 روز در هفته نباید برای یک دوره 24 ساعته کالری مصرف کنید. به عنوان مثال، اگر روز یکشنبه ساعت 20 شام خوردید، نباید تا ساعت 20 روز دوشنبه هیچ کالری دریافت کنید. چه غذاهایی باید در رژیم روزه داری گنجانده شود؟

غذاها و نوشیدنی هایی که در این رژیم روزه مصرف می کنید نقش مهمی در به حداکثر رساندن فواید روزه داری محققان توصیه می کنند غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید: میوه ها: سیب، موز، انواع توت ها، پرتقال، هلو، گلابی و گوجه فرنگی. سبزیجات: کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، خیار و سبزیجات برگ دار. غلات: جو، گندم، و برنج. چربی های سالم: روغن زیتون و آووکادو. منابع پروتئین: تخم مرغ، ماهی، حبوبات، گوشت، مرغ و آجیل. مصرف نوشیدنی های بدون کالری مانند آب، چای و قهوه در طول روز مجاز است.

 غذاهای مجاز در روزه داری باید برای جلوگیری از نوسانات قند خون و گرسنگی، وعده های غذایی و میان وعده های خود را در فواصل زمانی مشخص در این دوره روزه داری مصرف کنید. با این حال، همانطور که گفته شد، محدوده زمانی مجاز برای غذا خوردن در رژیم کاهش وزن ناشتا می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. بنابراین برای انتخاب بهترین زمان به مشاوره متخصص تغذیه نیاز دارید. رژیم غذایی مناسب خرساد می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

 فواید رژیم غذایی 

مزایا و معایب روزه داری متناوب اجرای رژیم های روزه دار مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. با این حال، اگر به درستی و زیر نظر متخصص تغذیه انجام شود، می تواند فواید متعددی برای بدن شما داشته باشد: رژیم ناشتا متناوب: وزن: محدود کردن مصرف وعده های غذایی به چند ساعت در روز می تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند.

 رژیم ناشتا برای لاغری سریع بسیار موثر است. بهبود کنترل قند خون: روزه داری متناوب باعث انسولین ناشتا و قند خون می شود. این رژیم می تواند خطر مصرف انواع غذاها را کاهش دهد و به درمان آنها کمک کند. افزایش طول عمر: مطالعات حیوانی نشان می دهد کسانی که از رژیم های روزه متناوب پیروی می کنند عمر طولانی تری دارند.

 فواید رژیم روزه داری برای سلامتی: مضرات روزه داری متناوب: احتمال پرخوری و افزایش وزن: اگر رژیم روزه داری زیر نظر متخصص تغذیه دنبال شود، ممکن است منجر به افزایش مصرف و در نهایت افزایش وزن شود.

 تغییر رژیم غذایی و چرخه قاعدگی: روزه داری متناوب نامناسب می تواند بر چرخه قاعدگی و باروری تخمدان ها تأثیر منفی بگذارد.

 نظرات پایانی: رژیم روزه‌داری یکی از بهترین و انعطاف‌پذیرترین رژیم‌های غذایی است که می‌تواند به کاهش وزن، بهبود سطح قند خون و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲ کمک کند.

بسیار مهم است که این رژیم تحت نظارت یک متخصص پزشکی واجد شرایط انجام شود تا اطمینان حاصل شود که اثرات مثبت بیشتر از اثرات منفی مانند پرخوری و تغییرات نامطلوب است.

نوشته شده در 1402-07-29 توسط لایف استایل 0 197

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد