سرد کردن بدن بعد از ورزش - چگونه سرد کنیم؟

سرد کردن بدن بعد از ورزش - چگونه سرد کنیم؟

آیا خنک کردن بدن واقعا ضروری است؟ آیا گرفتن دوش آب سرد بعد از یک تمرین سنگین و احساس سرزندگی کافی نیست؟

نه. همانطور که تصمیم داریم بعد از اتمام ورزش دوش بگیریم، باید سرد کردن بدن را نیز پیگیری کنیم. خب چرا؟ در این مقاله از پویان اسپرت در مورد دلایلی صحبت می کنیم که چرا باید به اهمیت این تمرینات توجه کامل داشته باشید. همچنین حرکات و فیلم های آموزشی انجام تمرینات خنک کننده بدن را آموزش می دهیم.

 "برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید."

اهمیت سرد کردن بدن برای ورزشکاران

طبق نتایج انجمن قلب آمریکا، خنک کردن بدن بعد از ورزش، اگر به اندازه خود ورزش مهم نباشد، کمتر نیست! «بعد از اتمام تمرین، قلب شما همچنان سریع می‌تپد، دمای بدن شما بالاتر از حد طبیعی است و رگ‌های خونی شما گشاد می‌شوند.

این اطلاعات به این معنی است که اگر ناگهان متوقف شوید، بدن شما ممکن است هجوم آورد یا فشار زیادی به قلب شما وارد کند." اما فقط برای جلوگیری از آسیب قلبی نیست که باید بدن را بعد از ورزش خنک کنید، بلکه فواید بی شمار دیگری نیز دارد. ورزش های خنک کننده به همان اندازه مهم هستند که ویتامین تمام نکات را برطرف می کند.

1. جلوگیری از مشکلات قلبی

بیشتر تمرینات (هر دو تمرین هوازی و قدرتی) به نوعی ضربان قلب شما را افزایش می دهند. وقتی تمرین تمام شد، ضربان قلب شما باید به حالت عادی بازگردد و منظم باشد. تمرینات خنک کننده دقیقا برای این منظور انجام می شود.

اگر بدن خود را خنک نکنید و به طور ناگهانی ورزش را متوقف کنید، فشار زیادی به قلب خود وارد کرده اید و ممکن است دچار سرگیجه یا ضعف جسمانی شوید. این تمرینات به تنفس شما کمک می کند که به تدریج به همان ریتمی که قبل از شروع تمرین داشتید بازگردد.

2. ایجاد آرامش جسمی و روحی

خنک کردن بدن بخشی ضروری از برنامه تمرینی شما (انجام حرکات ورزشی ملایم و حرکات کششی سبک در طول تمرین) است که در پایان جلسه انجام می شود. این تمرینات می تواند از 3 تا 10 دقیقه طول بکشد. هدف از این تمرینات بعد از تمرین، عادی سازی ضربان قلب و تنفس و ایجاد آرامش در ذهن و بدن شما است.

3. افزایش اعتماد به نفس و انگیزه

خنک شدن تنها برای بدن نیست بلکه برای ذهن و روح نیز مفید است. انجام تمرینات خنک کننده آرامش شما را بهبود می بخشد. شاید باورش سخت باشد، اما یکی از مهمترین فواید این تمرینات، افزایش اعتماد به نفس است.

شرکت در این تمرینات فرصت فوق العاده ای را برای شما فراهم می کند تا به موفقیت خود فکر کنید و به تلاش هایی که در طول تمرین انجام داده اید افتخار کنید. این می تواند احساس آرامش، شادی و فعالیت بدنی شما را افزایش دهد.

4. جلوگیری از درد عضلانی بعد از تمرین

تمرینات خنک کننده فقط کاهش دمای بدن یا آرام کردن قلب نیستند. فراتر از آن، خنک کردن بدن، پایان آرام تمرین از طریق حرکات کششی، می تواند تجمع اسید لاکتیک را کاهش دهد. در نتیجه روز بعد دچار درد و سفتی عضلانی نخواهید شد. این ورزش‌ها می‌توانند از درد عضلانی تاخیری (DOMS) که 24 تا 72 ساعت پس از ورزش احساس می‌شود، جلوگیری کنند. اما اگر بعد از ورزش بدن خود را به خوبی خنک کنید، چنین دردی را تجربه نخواهید کرد.

5. بهبود انعطاف پذیری بدن

پس از اتمام تمرین، زمانی که بدن شما کاملاً گرم شده و عرق می کند، یکی از بهترین زمان هاست تا تمرینات کششی و انعطاف پذیری را شروع کنید. حرکات کششی پویا را انجام دهید تا نه تنها بدن را به آرامی خنک کنید، بلکه انعطاف بدن خود را نیز افزایش دهید. داشتن بدنی نرم و انعطاف پذیر نه تنها به آرامش بدن کمک می کند، بلکه شما را از پارگی عضلات و آسیب های مفصلی در طول روز و بعد از تمرین در امان نگه می دارد.

6. جلوگیری از غش کردن یا بیهوشی

در حین ورزش، گردش خون در رگ ها و ضربان قلب افزایش می یابد که بسیار عالی است. با این حال، ورزش به تنهایی کافی نیست و باید این حالت را به حالت عادی برگردانید. توقف ناگهانی ورزش باعث کاهش سریع فشار خون می شود. این تغییر ناگهانی فشار زیادی بر قلب و سیستم گردش خون شما وارد می کند و حتی ممکن است باعث سرگیجه و ضعف شود. نه تنها بعد از ورزش، بلکه در حین ورزش نیز نباید اجازه دهید بدنتان خنک شود. یکی از مواردی که باعث می شود بدن شما از ریتم تمرین خارج شود، استراحت زیاد بین ست ها و تکرارها است.

 اهمیت سرد کردن بدن برای ورزشکاران

اگر پس از تمرین سرد نکنید چه آسیبی به عضلات شما وارد می شود؟

خنک سازی باید به گونه ای انجام شود که به تدریج ضربان قلب و دمای بدن شما کاهش یابد. به این ترتیب عضلات بدن شما زمان کافی برای ریکاوری دارند. اگر تمرین را بدون خنک شدن ترک کنید، احتمالاً روز بعد در انجام حرکات ساده مشکل خواهید داشت و عضلات شما به درستی عمل نمی کنند. سرد نشدن بعد از ورزش باعث می شود اسید لاکتیک در بدن شما کاهش نیابد و عضلات شما بیشتر متورم شوند.

اهمیت سرد کردن بدن بعد از ورزش

در قسمت اهمیت خنک کننده دلایل مختلفی را ذکر و توضیح دادیم. حال به چند دلیل مهم اشاره می کنیم:

  • کاهش ضربان قلب بعد از ورزش
  • کنترل جریان خون
  • کاهش درد عضلانی بعد از ورزش
  • جلوگیری از آسیب های عضلانی

پایه ترین حرکات برای سرد کردن بدن پس از تمرین

5 تا 10 دقیقه را به خنک شدن بدن خود اختصاص دهید. مراقب باشید که نفس عمیق بکشید تا اکسیژن به سیستم های مختلف بدن شما برسد. حال چند حرکت ساده برای خنک شدن را به شما آموزش می دهیم که همیشه باید به خاطر داشته باشید و بعد از ورزش انجام دهید.

1. دستتان را به مچ پای خود برسانید

بایستید و سعی کنید با دستان خود مچ پای خود را بگیرید. این حرکت کششی به خنک شدن بدن بعد از ورزش کمک زیادی می کند. در این حرکت عضلات پشت ساق پا، کمر و باسن درگیر خواهند شد.

2. کشش کناری بدن

دست راست خود را از بالای سر به سمت سمت چپ بدن خود بکشید. در این موقعیت بمانید. و با دست دیگر آرنج دست راست خود را بگیرید. سپس این حرکت را در جهت مخالف انجام دهید. این حرکت هر دو طرف بدن شما را درگیر و کشیده می کند.

3. کشش چهارگانه

بایستید و پای راست خود را از پشت به سمت باسن بلند کنید و آن را با دست بگیرید. به طوری که زانوی شما به سمت زمین باشد. سپس این حرکت را برای پای بعدی خود انجام دهید.

4. کشش باسن و ران

یک تشک روی زمین بگذارید و به پشت دراز بکشید. پای راست شما باید صاف و محکم روی زمین باشد. سپس پای چپ خود را به سمت قفسه سینه بیاورید و با دست نگه دارید. حالا این حرکت را برای پای دیگرتان تکرار کنید.

 

مقاله پیشنهادی---چگونه پلانک طولانی تری نگه داریم؟

 

نتیجه گیری و کلام آخر

سرد کردن بدن بعد از ورزش برای ایمن نگه داشتن عضلات ضروری و مهم است. در این مقاله از فروشگاه پویان اسپرت علاوه بر آموزش حرکات مختلف برای خنک شدن بدن، در مورد فواید، دلایل و اهمیت این عمل برای سلامتی شما صحبت کردیم.

نوشته شده در 1403-02-27 توسط لایف استایل 0 174

مقالات مرتبط

چرا باید لباس ورزشی بپوشیم؟ - تاثیر لباس ورزشی مناسب هنگام ورزش کردن

آیا می دانستید داشتن لباس ورزشی مناسب چه تاثیری بر عملکرد ما در ورزش دارد - مطمئنا همه ما دوست داریم زیبا به نظر...

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد