معجزه استراحت در ورزش بدنسازی + نکات

معجزه استراحت در ورزش بدنسازی + نکات

زمانی صحبت از پیشرفت در ورزش بدنسازی به میان می آید که اکثر ورزشکاران از آماتور تا حرفه ای اول از همه به نوع و نحوه تمرینات و تعداد جلسات تمرینی فکر می کنند. گاهی نیز افرادی که علمی تر فکر می کنند به نقش تغذیه نیز نیم نگاهی دارند. ولی معمولا بدنسازان از نقش استراحت در بدنسازی  آگاهی کمی دارند و یا علی رغم داشتن آگاهی زیاد به آن توجه نمی کنند . حال آن که به جرات می توان گفت اگر نقش استراحت در بدنسازی از نقش تمرینات با وزنه بیشتر نباشد کمتر نیست. در این مقاله که از وبلاگ پویان اسپرت منتشر میشود به نقش استراحت در ورزش پرطرفدار بدنسازی و معجزات آن میپردازیم.

زمان ترمیم عضله

در هنگام ورزش وقتی که شما با وزنه شروع به ورزش می نمایید باعث پمپ شدن خون به داخل عضلات و تمرین دادن آنها و منقبض و منبسط نمودن  می شوید. در خلال این تمرینات سنگین مقداری از پروتئین ها و فیبرهای عضلانی نیز تخریب می شوند و زمان ترمیم و تجدید آن در زمان استراحت بعد از تمرین است نه در زمان خود تمرین. رشد واقعی عضلات و آن چیزی که باعث افزایش اندازه سلول های عضلانی یا اصطلاحا  می شود در زمان استراحت صورت می گیرد.

تخریب فیبرهای عضله ها

وقتی شما در باشگاه ورزش می کنید عضلات به علت پمپ خون حجم بیشتری دارند. بعد از اتمام تمرین وقتی پمپ عضلانی از بین می رود یا به اصطلاح  عضلات از بین می رود حتی ممکن است سایز عضلات شما کمتر از موقع قبل از تمرین هم بشود. این مسئله کاملا طبیعی است و بخشی از آن مربوط به تخریب فیبرهای عضلانی می باشد.

استراحت ورزشی

دفع پروتئین از ادرار

اگر شما به عنوان مثال میزان دفع پروتئین ادراری خود را اندازه گیری کنید خواهید دید که بعد از تمرین دفع پروتئین از ادرار بیشتر می شود در واقع یکی از علل فیزیولوژیک و نرمال افزایش دفع  از ادرار انجام ورزشی سنگین می باشد. بخشی از این افزایش دفع پروتئین مربوط به تخریب فیبرهای عضلانی زمان تمرین می باشد .

مکمل های ریکاوری

در این راستا نیز جدیدا مکمل های غذایی خاصی طراحی شده که فرمولاسیون آنها بر مبنای  یا بهبود وضعیت عضلانی بعد از تمرین می باشد. در واقع یکی از علل عمده مصرف مواد پروتئینی و کربوهیدراتی بعد از تمرین تامین ذخایر پروتئینی و کربوهیدراتی از دست رفته در هنگام تمرین می باشد.

نقش استراحت در حجم و قدرت

در زمانهای قدیم معمولا پهلوانان و افراد قدرتمند در دنیا کارگران و ملوانان کشتی ها بودند در صورتی که کارگران ساختمانی و یا برخی مشاغل مثل آهنگرام که تمرینات بدنی و کارهای عضلانی بیشتری نسبت به ملوانان و کارگران کشتی ها که آن هم کار عضلانی سختی بود در تمام فصول سال و هر روز نبود بلکه آنها فقط در مدتی از سال یا ماه روی کشتی بوده و هنگامی که کشتی آنها در بندر پهلو می گرفت مشغول به استراحت و تجدید قوای بدنی بودند. اما افرادی دیگر مثل کارگران ساختمانی و آهنگران در تمام سال و هر روز کار عضلانی سنگین انجام می دادند لذا به بدن خود فرصت تجدید قوا و ترمیم بافت های عضلانی را نمی دادند. نتیجه این بود که ملوانان کشتی قویتر و ورزیده تر و حجیم تر بودند. این مثال ساده ای بود تا برای شما نقش استراحت در تجدید قوای بدنی مشخص شود.

خواب نرمال

یک بدنساز به طور نرمال ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد که بهتر است این میزان خواب طوری تنظیم شود که ۱ تا ۵/۱ ساعت مربوط به قبل از تمرین بعد از ظهر باشد. شما می توانید به طور امتحانی ۲۰ روز حدوداً ۲ ساعت قبل از رفتن به باشگاه حداقل یک ساعت بخوابید یا استراحت کنید. مسلما بعد از مدتی معجزه استراحت در بدنسازی  را خواهید یافت.

نشانه های ترمیم مناسب عضله

حتما بارها متوجه شده اید که وقتی یک تمرین سنگین و مناسب دارید و به دنیال آن برنامه غذایی مناسب و علمی را دنبال می کنید و  مناسب را مصرف می نمایید و خواب مناسب و کاملی را در شب انجام می دهید صبح روز بعد احساس نشاط فوق العاده ای و پمپ عضلانی خوبی را در عضلات خود احساس می کنید. علت این مسئله همان ترمیم مناسب و افزایش رشد فیبرهای عضلانی است که در خواب شب صورت می گسرد و در واقع اثرات افزایش حجم مناسب و اثرات مثبت ورزش روز قبل در فردای آن روز و به دنبال برنامه غذایی مناسب شب قبل و داشتن خواب کافی و مناسب ایجاد می گردد.

استراحت در بدنسازی

ممنوعیت شب زنده داری

اگر شما برنامه های خصوصی بزرگان پرورش اندام دنیا را مروری نمایید متوجه می شوید که تمام آنها بدون توجه به محیط و شرایط پیرامون خود طبق برنامه تنظیمی خودشان استراحت می کنند و هیچگاه به شب زنده داری های طولانی و بی مورد نمی پردازند.

معجزه لباس استاندارد ورزشی بعد از تمرین فشرده

شاید این مطلب برای شما جای تعجب داشته باشد اما این مورد از نظر علم ورزشی اثبات شده است، امروزه برای هر نوع ورزشي باید‌ لباسی ورزشی با جنس مناسب انتخاب کرد‌. برای فعالیت بد‌نی د‌اخل خانه انتخاب یک تی‌شرت ورزشی جذاب رطوبت به همراه یک شلوار راحتی کافی است. اما افراد‌ی که مرتب ورزش می‌کنند‌، باید‌ مانند‌ حرفه‌ای‌ها لباس ورزشی خود‌ را انتخاب کنند‌. سه فاکتور مهم در انتخاب لباس ورزشی،به نام جنس، راحتی و اندازه وجود دارد. به این فاکتورها کمتر توجه می‌شود. این سه فاکتور در انتخاب لباس ورزشی به این دلیل اهمیت دارد که لباس ورزشی که می‌پوشید بر نتیجه ورزش شما تأثیر گذار خواهد بود همچنین پس از تمرینات فشرده به طور نامحسوسی باعث میشود شما ورزشکاران به راحتی استراحت کنید. بنابراین هنگام خرید لباس ورزشی مردانه و یا زنانه دقت کافی داشته باشی. وبسایت پویان اسپرت تولید کننده و بزرگترین فروشگاه لباس ورزشی در ایران است که خرید لباس ورزشی زنانه و مردانه را برای تمامی ورزشکاران راحت کرده است.

تاپ مردانه کلاهدار GYM تکی

تاپ مردانه کلاهدار GYM تکی

سخن آخر

از نقش استراحت در بدنسازی غافل نشوید. بدنسازی فقط در تغذیه و تمرین خلاصه نمی شود بلکه استراحت نیز نقشی بسیار مهم و کلیدی در موفقیت ورزشی شما دارد.

نوشته شده در 1401-11-16 توسط بدنسازی 0 245

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد