فعال سازی هورمون رشد عضله

فعال سازی هورمون رشد عضله

هورمون رشد ( GH ) ، هورمونی است که از بخش پیشین هیپوفیز یا آدنوهیپوفیز آزاد می‌ شود. هورمون رشد یا سوماتوتروپین ساختمانی گلیکو پروتئینی دارد. به طور کلی هدف این هورمون ، افزایش بیوسنتز ( تولید ) پروتئین در سلول‌ های بدن است. طبق تحقیقات انجام شده محققین به این نتیجه رسیده اند که GH اثر خود را با استفاده از انواع پروتئین‌ ها تحت عنوان سوماتومدین ها به سلول‌ها القا می کنند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش به خصوص اگر همراه با حرکات دست باشد ، منجر به تحریک تولید GH می گردد. میزان ترشح هورمون رشد در کودکان در ساعات اولیه خواب ، بسیار زیاد است ، بنابراین کودکی که دچار کمبود خواب یا بی نظمی در خواب باشد در رشد او اختلال پیش می آید.

فعال سازی هورمون رشد عضله

هورمون رشد در متابولیسم ( سوخت و ساز ) پروتئین ، کربوهیدرات و لیپیدها دخالت دارد و هدف نهایی آن افزایش بیوسنتز پروتئین‌ ها در سلول است تا بدین وسیله ، سبب رشد ابعادی و تعدادی سلول‌ ها گردد. همچنین هورمون رشد در بدنسازی سبب تحریک صفحات رشد استخوان ‌های طویل ، قبل از سن بلوغ می‌ شود اما بعد از سن بلوغ به دلیل استخوانی شدن این صفحات ، رشد استخوان ‌ها به صورت قطری ادامه خواهد داشت. هورمون رشد در بدنسازی اثرات متعدد دیگری همچون موارد ذکر شده در لیست زیر را دارد :

  • کاهش جذب گلوکز توسط کبد
  • افزایش گلوکونئوژنزی در کبد
  • نقش داشتن در هومئوستازی

اثر هورمون رشد در متابولیسم کربوهیدرات و لیپیدها

یکی از مهم‌ ترین کربوهیدرات ها گلوکز نام دارد و بدن از آن برای ساخت ATP استفاده می‌ کند. هورمون رشد تا آنجایی که امکان دارد دستور عدم مصرف گلوکز توسط سلول را می‌ دهد. البته سلول ‌های عصبی از این قاعده مستثنی هستند ، چرا که فقط از گلوکز برای ساخت ATP استفاده می‌ کنند. بنابراین غلظت گلوکز در خون بالا رفته و ممکن است در اثر پر کاری هیپوفیز نوعی دیابت ، به نام دیابت هیپوفزی در بدن رخ ‌دهد. هورمون رشد در بدنسازی دستور تجزیه لیپید ها ( لیپولیز ) را به سلول‌ ها می‌ دهد تا اسیدهای چرب حاصله را به ATP تبدیل کرده و به مصرف خود برسانند.

تحریک هورمون رشد و تستسترون به صورت طبیعی

هورمون رشد و تستسترون دو هورمون مهم در رابطه با عضله سازی هستند. یکی از مهمترین وجوه تمایز بین این دو مورد این است که هورمون رشد عضلات در واقع باعث ایجاد سلول های عضلانی جدید در بدن می شود ، در حالی که تستسترون چنین نیست. هیچ تردیدی وجود ندارد که تستسترون سلطان عضله سازی است ، اما فاقد یک ویژگی مهم است. به همین دلیل افزایش هر دو سطح هورمون رشد و تستسترون در کنار هم چنین تاثیر مهمی در عضله سازی دارد. موثرترین راه برای انجام این کار استفاده از استروئیدهای آنابولیک و هورمون رشد مصنوعی است. با این وجود چند مشکل وجود دارد :

  • هر دو بدون نسخه پزشک غیرقانونی هستند
  • هورمون رشد مصنوعی می تواند اندازه استخوان ها و اندام ها و همچنین رشد مو را افزایش دهد.
  • تستسترون عوارض جانبی احتمالی زیادی از ژنیکوماستی تا موارد جدی دیگر دارد

فعال سازی هورمون رشد

هورمون رشد به سوختن چربی ها، ساختن حجم عضلانی و افزایش سطوح ۱ـ IGF (هورمونی که پروسه عضله سازی را تحریک می کند) کمک می کند. بدن به طور طبیعی ترشح هورمون رشد را در طول تمرین و خواب تقویت می کند، ولی مصرف ۷ تا ۱۰ گرم آرژنین پیش از خواب می تواند هورمون رشد ترشح شده در طول خواب را تقویت کند. در ضمن یک نکته ریز و مهم اینکه از مصرف کربوهیدرات پیش از خواب اجتناب کنید، چون گلوکز بیش از اندازه می تواند مانع ترشح هورمون رشد شود.

 این مقاله در وبسایت پویان اسپورت منتشر شده است . پویان اسپورت تولید کننده و فروشگاه تجهیزات ورزشی ، پوشاک ورزشی زنانه و پوشاک ورزشی مردانه است و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به تازگی ورزش را شروع کرده اید میتوانید با خرید ست ورزشی زنانه و ست ورزشی مردانه ورزش را برای خود دلپذیرتر و با انگیزه بیشتر دنبال کنید.

نوشته شده در 1401-12-04 توسط تناسب اندام 0 207

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد