تاریخچه پوشاک ورزشی

تاریخچه پوشاک ورزشی

تاریخچه پوشاک ورزشی به چه زمانی تعلق دارد؟

امروز در وبلاگ های پویان اسپرت به بررسی تاریخچه لباس های ورزشی و نحوه ورود آنها به دنیای مد میپردازیم.

هر محیطی پوشش خاص خود را دارد و محیط های ورزشی از این قاعده مستثنا نیستند. پوشاک ورزشی به گروهی از پوشاک گفته می شود  که برای ورزش و فعالیت بدنی پوشیده  می شوند. پوشاک ورزشی به دلایل افزایش کارایی بدن، راحتی  و ایمنی در هنگام ورزش  پوشیده می‌شوند. در بیشتر  رشته های ورزشی، ورزشکاران باید پوشاک ویژه آن ورزش را بپوشند که می‌تواند شامل یک تی‌شرت و شورت، یک زره و کلاه و … شود. لباس یوگا، لباس فوتبال و لباس اسکی مثال‌هایی از پوشاک ورزشی هستند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید پوشاک ورزشی چگونه وارد دنیای بی انتهای مد شد در این قسمت به بررسی تاریخچه پوشاک ورزشی می پردازیم.

پوشاک ورزشی در دنیای مد روز

در عصر حاصر ورزش یکی از اصلی الزمات سلامتی بشر است. همه افراد از فواید ورزش برای تمام افراد جامعه آگاه هستند و می دانند برای انکه عملکرد بهتری در هنگام ورزش کردن داشته باشند باید از لباس ورزشی مناسب استفاده نمایند. پوشاک ورزشی به نیاز های ورزشکاران حرفه ای و نیمه و مبتدی توجه دارد. و باید بتواند ورزشکاران را در مقابل اسیب های فیزیکی و محیطی مانند تغییرات آب و هوایی محافظت نماید.

 

تا آغاز قرن بیستم، لباس‌های ورزشی تقریباً شبیه به لباس‌های کار یا لباس‌های روزمره بودند. اما، در دهه های اول قرن بیستم، زمانی که طراحی لباس ورزشی به دلیل عملکرد عملی و عدم تمایل به ظاهر یکنواخت که به وضوح یک ورزش را از ورزش دیگر متمایز می کرد، از طراحی مد عمومی جدا شد.  در برخی ورزش ها برای متمایز کردن بازیکنان و تیم ها زیبایی شناسی به تدریج با رنگ ها  و نقش ها مورد توجه تماشاگران قرار گرفت وارد تصویر شد.

 

نساجی و صنعت پوشاک ورزشی

در سال 1938،  نایلون اولین جنس ساخته  شده  و اولین الیاف کاملا مصنوعی، و سایر الیاف مصنوعی و مارک های مرتبط با آنها مانند اورلون (اکریلیک)، لیکرا (پلی اورتان)، تریلن (پلی استر)، تاکتل (نایلون) و نئوپرن (لاستیک مصنوعی) ساخته شد. از این رو طراحان پوشاک ورزشی توانستن لباس های لگ ورزشی برای تمامی ورزش ها طراحی و تولید نمایند. که امروزه بعضی از پوشاک ورزشی مانند لگ زنانه ورزشی ، لگ ورزشی مردانه، تیشرت ورزشی و گرمکن ورزشی نه تنها در هنگام ورزش بلکه در موارد روزمره هم مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنولوژی و صنعت پوشاک ورزشی

از سال 2000 میلادی بود که لباس های ورزشی به جایگاه کاملا تثبیت شده ای دست پیدا کرد و پس از ان هر روز این صنعت جذاب  دچار تغییر و تحول شد. و تکنیک ها و روش های متنوعی برای تولید و طراحی این پوشاک به کار گرفته شد.

تاریخچه لباس ورزشی

جایگاه پوشاک ورزشی در زندگی روزمره

قسمتی از پوشاک صرفا برای استفاده در هنگام ورزش تولید می شوند مانند مایو شنا زنانه،  مایوشنای مردانه، نیم تنه ورزشی زنانه  و … اما بخشی از پوشاک ورزشی را می توان در استایل روزانه و به اصطلاح تیپ های خیابانی جای داد.

لباس های ورزشی ای که در صنعت پوشاک ورزشی کاربرد مصارف روزنه دارد نقش مهمی در گسترش جایگاه پوشاک ورزشی و محبوبیت ان در میان مردم دارد.

در عین حال قدرت رسانه و تبلیغات هم دراین مسیر بی تاثیر نبود این اتفاق باعث شد تا بعد از چندسال، چهره های ورزشی جامعه به کنش گران اجتماعی، الگوی ما برای سبک زندگی و پوشش و یا حتی مدل‌های دنیای مد بدل شوند.

و سبک زندگی  و استایل ان ها در جامعه تاثیر گزار بود. و پوشش این افراد به گزینه ای برای خریداران مبدل می شود. بدین گونه پوشاک ورزشی جزیی جدایی ناپذیر از پوشاک مصرفی خانوده ها را تشکسل می دهد.

.پوشاک ورزشی به دلیل تنوع ان در جنس ها و کیفیت های مختلفی طراحی و تولید میشود. از سال 2000 که جایگاه لباس ورزشی کاملا تثبیت شد پس از ان در این صنعت تغییرات و تحولات عظیمی در حال انجام است.

حتی افرادی که هیچ علاقه ای به دنیای ورزش ندارند مجذوب راحتی و شیک بودن پوشاک ورزشی شده اند و از آنها در زندگی روزمره شان استفاده می کنند.

لباس های ورزشی و پروسه تولید و طراحی شان از سال 1950 میلادی تا کنون مسیر پر تحولی را طی کرده اند. قبل از این تاریخ یک لباس ورزشی همیشه مترادف با یک لباس شیک ومرتب تلقی میشد. در سال 1950 بود که رنگ سفید جایگاه خودش را در بین لباس های ورزشی پیدا کرد و کفش کتانی نیز به بازار مد ورزشی عرضه شد. دهه ی بعدی یعنی 1960، زمانی بود که بسیاری از ورزش های جدید کم کم شناخته می‌شدند؛ مثل: موج سواری، اسکیت و تناسب اندام.

در همین زمان نیز بود که پای الیاف مصنوعی به پروسه تولید این لباس ها راه پیدا کرد: لیکرا یکی از این مواد بود که با خاصیت ارتجاعی در بافت خود باعث میشد تا لباس ورزشکار هنگام تمرین، انعطاف و نرمی بیشتری داشته باشد.


دهه هفتاد میلادی عصر “ست های ورزشی” شد. این انتخاب سلیقه ای با یک تبلیغ آدیداس Adidas آغاز شد و کم کم جای خود را در بین مردم باز کرد. این ست ها از یک شلوار و یک سوویشرت، تشکیل می‌شدند که به راحتی قادر بودید قسمت بالاتنه را در صورت نیاز مثلا عرق کردن هنگام تمرین یا گرما هنگام پیاده روی، از تن جدا کنید.

این ست های ورزشی از آزمون زمان سربلند بیرون آمدند و ظاهرا هیچگاه از مد نخواهند افتاد.

دهه ی بعدی یعنی سالهای 1980 زمانی بود که رشته تناسب اندام در ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا به شکوفایی خود رسید، و سلیقه مردم در انتخاب لباس ورزشی به سمتی رفت که دوست داشتند با لباس های رنگی و کمی زرق و برق دار که به چشم بیاید، به تمرین بپردازند. در شکوفایی چنین انتخاب نو ظهوری زنان ورزشکار نقش مهمی داشتند.

دهه 1990 میلادی یک شوک فرهنگی پدیدار شد. آداب پوشیدن لباس ورزشی هنوز به سلیقه دهه قبل مرتبط بود ولی از طرفی دیگر با ظهور فرهنگ موسیقایی هیپ-هاپ hip-hopپوشیدن لباس های گشادتر و آزاد و همچنین پوشیدن کفش ورزشی( به اصطلاح کتانی) در حال رواج بود

لباس ورزشی بازیکنان تنیس؛ از زمین‌های بازی به ران‌وی‌ها و سپس به خیابان‌ها:

بازیکنان جنجال بر انگیز تنیس با نام‌های Jane Régny  و  Suzanne Lenglen از تنیسورهای برجسته پاریس

در آن دوران بودند. آن‌ها اولین کسانی بودند که لباس‌های مناسب برای فعالیت‌های بانوان در اوایل قرن 20ام طراحی و راهی بازار مد کردند.این لباس‌های تنیس اغلب در کلوپ‌های کشوری و در بین اشراف مطرح بود. اما در دهه 1920 این سبک استایل در بین دانشجویان، در قرار ملاقات‌ها و در کل به عنوان یک استایل پایه مورد استفاده قرار گرفت.حضور این سبک لباس ورزشی در سطح خیابان‌ها به برندی چون Fred Perry کمک کرد، تا در زمینه مد موفق شود. پس از آن این برند در زمینه استایل‌ خیابانی حرفی برای گفتن دارد. این برند با این که در ابتدا به عنوان یک برند لباس ورزشی شروع به فعالیت کرد، به یک برند 100 درصد street fashion تبدیل شد.

 

سخن پایانی

تولید و طراحی پوشاک ورزشی  به یک صنعت پر درآمد ،درآمده است و هر روز در حال توسعه است. صنعت پوشاک ورزشی از سالن های ورزشی تا زندگی روزمره مردم عجین شده است. استفاده از پوشاک ورزشی در استایل های روزانه به گشترش و ومحببویت این صنعت کمک فراوانی کرده است

نوشته شده در 1401-12-29 توسط استایل مردانه, استایل زنانه 0 259

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد