نگاهی به تکنولوژی های ورزشی

نگاهی به تکنولوژی های ورزشی

نگاهی به تکنولوژی های ورزشی

 

با سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز با یک وبلاگ دیگه از سایت ورزشی پویان اسپرت با شما هستیم امروز میخواهیم با هم به بررسی تکنولوژی های مورد استفاده در ورزش های مختف بپردازیم. پس در ادامه این وبلاگ با ما همراه باشید.

 

تکنولوژی و فناوری در ورزش

مسیر تکنولوژی در دنیای ورزش روشن است. خوشبختانه ورزش هم از جمله زمینه‌هایی بود که پس از مدتی، گارد خود برابر تکنولوژی را کنار گذاشت و از آن استقبال کرد. حتی برخی رشته‌ها همانند تنیس، والیبال و بیسبال، خیلی سریع‌تر از سایر رشته‌ها مانند فوتبال متوجه شدند که تکنولوژی، به بهتر، دقیق‌تر و علمی‌تر شدن آن‌ها کمک بسیاری می‌کند و خیلی زودتر از بقیه، شروع به استفاده از آخرین امکانات فناوری مدرن کردند

 

پهپادهای دوربین‌دار و فیلم‌برداری هوایی

 با استفاده از تکنولوژی پهپادها و دوربین‌های پرنده مختلف، تصاویری را می‌توان از دنیای ورزش گرفت که به هرچه زیباتر و لذت‌بخش‌تر شدن تجربه بینندگان کمک می‌کنند.

از نظر دوربین و فیلم‌برداری، ورزش با تکنولوژی راه بسیار درازی را طی کرده است. درواقع می‌توان گفت فیلم‌برداری در ورزش یکی از ارکان اصلی آن است که اهمیت این بخش از فناوری در ورزش را دوچندان می‌کند. چرا؟ زیرا دنیای ورزش، دنیای سرگرمی برای مخاطبان به شمار می‌رود. یعنی درآمد اصلی آن، از حق پخش‌های تلویزیونی و ویدئویی به دست می‌آید.

مثلاً لیگ فوتبال آمریکایی کشور آمریکا (NFL) در فصل 22-2021، به تنهایی 11 میلیارد دلار از فروش حق پخش تلویزیونی به شبکه‌های مختلف درآمد داشت. این رقم، بیش از 60 درصد درآمد آن فصل را تشکیل داد.

 

کمک داور ویدئویی (VAR)

کمک داور ویدیویی، تکنولوژی است که در مسابقه مقابل آرژانتین در جام جهانی 2014 به آن نیاز داشتیم، ولی وجود نداشت! اما در عوض زمانی که در جام جهانی 2018 مقابل اسپانیا نباید وجود می‌داشت که گل آفساید ایران را مردود کند، وجود داشت!

 

در کل فوتبال و فدراسیون بین‌المللی آن (FIFA) خیلی موافق ورود این تکنولوژی نبودند. چند سال پیش، ابتدا تکنولوژی خط دروازه وارد دنیای فوتبال شد. تکنولوژی خط دروازه کمک می‌کرد تا مشخص شود آیا توپ از خط دروازه رد شده یا نه. این موضوع هم فوراً از طریق ساعت هوشمند داور، به او اعلام می‌شد.

پس از مدتی درحالی که استفاده از تکنولوژی و فناوری ویدئوچک (یا چالش ویدئویی) در ورزش و رشته‌هایی مثل والیبال، بسکتبال و یا تنیس به محبوبیت و استفاده زیادی رسید، فیفا بالاخره با تاخیر زیاد، به فکر استفاده از کمک داور ویدئویی افتاد. تکنولوژی  VAR یا (Video Assistant Referee)  برای اولین بار در یک بازی دوستانه بین تیم‌های ملی فرانسه و ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. پس از موفقیت این تکنولوژی، رفته رفته استفاده از فناوری VAR در ورزش فوتبال بیش‌تر شد.

نهایتاً در جام جهانی، بزرگ‌ترین تورنمنت این ورزش، تکنولوژی VAR مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن لیگ‌هایی مثل آلمان، ایتالیا و آمریکا شروع به استفاده از آن کردند. سرانجام در فصل 20-2019 تمام لیگ‌های معتبر دنیای فوتبال، از جمله لیگ قهرمانان اروپا (چمپیونز لیگ) و لیگ برتر انگلیس (پرمیر لیگ) از این تکنولوژی استفاده کردند.

.

تکنولوژی اسیکنو

تکنولوژی مانند تکنولوژی چشم شاهین در ورزش والیبال است و عملکردی به نسبت مشابه دارد با این تفاوت که اسکینو میتواند با دریافت امواج صوتی اطرافش میتواند تشخیص درهد مه ایا توپ قبل از برخورد به چوب به تیم فابل برخورد کرده است یا نه

این تکنولوژی دقت در ورزش کریکت را به سطح بالایی برده است؛ خصوصاً در لحظات حساسی که توپ از لبه چوب می‌گذرد و مشخص نیست که آیا برخوردی با آن صورت گرفته یا نه.

از تکنولوژی چشم شاهین نام بردیم، بهتر است اشاره‌ای به این فناوری منحصربه‌فرد هم داشته باشیم که باعث تحول زیادی در ورزش‌هایی مانند تنیس و والیبال شد و دقت قضاوت در این ورزش‌ها را به سطح جدیدی رساند.

واقعیت مجازی   {var}

واقعیت مجازی یا VR، محیطی تعاملی برای طرفداران دنیای ورزش ایجاد می‌کند. در بین ورزش‌ها، تیم‌های باشگاهی و بین‌المللی زیادی برای بهبود قدرت تصمیم‌گیری، عکس‌العمل و درک بهتر بازیکنان از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند.

 

تیم‌های بسکتبال، راگبی، بیسبال و فوتبال آمریکایی برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف دفاع و حمله، این این تکنولوژی استفاده می‌کنند؛ اما نه صرفاً VR! این تیم‌ها از تکنولوژی AR (واقعیت افزوده) و MR (واقعیت ترکیبی) هم استفاده می‌کنند. این تکنولوژی‌ها کمک می‌کند که هر ورزشکار بتواند نه تنها با دنیای مجازی، بلکه با اشیا دنیای واقعی هم تعامل داشته باشند!

با این تکنولوژی‌ها ورزشکاران می‌توانند در سناریوهای پیچیده تمرین کنند و پس از آن، عملکرد آن‌ها توسط مربیان بررسی می‌شود. مثلاً تیم‌های فوتبال آمریکایی برای پست کوارتربک (پستی که به عنوان توپ‌پخش‌کن و بازی‌ساز به شمار می‌رود) خود به طور گسترده از این مدل تمرین‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

لباس و ابزار پوشیدنی ورزشکاران

امروزه در ورزش، انواع و اقسام ابزار پوشیدنی و لباس‌های با تکنولوژی بالا استفاده می‌شوند. نه تنها ورزشکاران حرفه‌ای، بلکه ورزشکاران مبتدی و کسانی که به صورت تفننی ورزش می‌کنند هم از ساعت‌های هوشمند برای ردیابی و آنالیز نحوه و میزان ورزش خود استفاده می‌کنند. این ابزار ردیابی کالری، قدم و مسافت طی‌شده و ضربان قلب را ممکن می‌سازند.

ورزشکاران حرفه‌ای علاوه بر این‌ها، از لباس‌های هوشمند هم بهره می‌برند. لباس‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی مدرن، بررسی دقیق ضربان قلب، فعالیت‌های تنفسی، سرعت، تغییرات وزن و… را ممکن می‌سازند. حتی تیم‌های ورزشی برای ردیابی حرکات بازیکنان خود در طول یک مسابقه هم از چنین گجت‌هایی در لباس یا لباس‌های هوشمند زیر لباس آن‌ها استفاده می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، لباس‌های هوشمند تعرق را برای بدن راحت‌تر می‌کنند و با وزن سبک‌تر و تکنولوژی‌های پیش‌رفته‌تر، حرکت بدن را سریع‌تر و بسیار راحت‌تر می‌کنند.

کمک به دسترسی بهتر معلولین

هر شخصی، فارغ از جنسیت، ملیت و معلولیت، این حق را باید داشته باشد که از تماشای بازی تیم یا ورزشکار مورد علاقه خود از نزدیک، لذت ببرد.

با استفاده از فناوری و تکنولوژی، معلولین طرفدار دنیای ورزش هم می‌توانند بلیت الکترونیکی تهیه کنند و در آرامش کامل و خیالی آسوده با انواع سرویس‌های اتوماتیکی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، زمانی دل‌انگیز در ورزشگاه موردعلاقه خود سپری کنند.

.

.

.

نوشته شده در 1402-04-27 توسط سرگرمی 0 212

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد