تاریخچه ورزش بیسبال

تاریخچه ورزش بیسبال

تاریخچه ورزش بیسبال

با سلام خدمت شما دوستان عزیز امروز در خدمتان هستیم با یک مقاله دیگر از سایت پویان اسپرت امروز قصد داریم با هم به بررسی تاریخچه ورزش بیسبال بپردازیم پس در ادامه این وبلاگ با ما همراه باشید.

ورزش بیسبال نوعی ورزش تیمی است که با حضور 9 نفر در زمین صورت میگیرد و از وسایل این بازی میتوان به چوب و توپ اشاره کرد و زمین این بازی مماو از چمن است. ریشه ورزش بیسبال به ورزش کریکت برمیگردد که شما میتوانید با مراجع به این مقاله بیشتر درباره این ورزش انگلیسی اطلاعات کسب کنید.

تاریخچه پیدایش این ورزش

مخترع بازی بیس بال کسی نبود جز الکساندر کارترایت اشتیاق ایشون به بازی های تیمی مثل کریکت دلیلی شد تا بازی را بسازند یکی دیگر از بازی هایی که اشتیاق الکساندر را برانگیخت یک ورزش بسیار قدیمی رومانیایی بود.

طبق آمار نخستین بازی بیسبال در سال 1838 بوده و در بیچ ویل انتارییو و کانادا مربوط میشود. بیسبال در دهه 1860 حالت نیمه حرفه ای پیدا کرد و اولین تیم حرفه ای بازی بیسبال در ایلات متحدع امریکا شکل گرفت تیم سینسیناتی رد استاکینگز اولین تیم حرفه ای بازی بیسبال بود که در سال 1869 تشکیل شد.

لیگ های حرفه ای بیسبال

نخستین لیگ حرفه ای بیسبال د رایلات متحده آمریکا شکل گرفت به نام ام ال بی که مهمترین لیگ حرفه ای بیسبال در امریکای شمالی است. و نخستین لیگ حرفه ای بیسبال در خارج از ایلالات متحده آمریکا در سال 1378 در کوبا  شکل گرفت کوبایی ها سابقه درخشانی در بیسبال دارند و تیم ملی آنها از هنگام شروع مسابقات بین المللی بیسبال  که در اواخر 1930 شروع شد تا به امروز تاریخچه بسیار خوبی داشته

لیگ هایی حرفه ایی هم هستند که پس از جنگ جهانی اول شروع کردند مثل : هلند استرالیا ژاپن و پورتوریکو و ایتالیا در سال 1948 دومین کشوری اروپایی بود که لیگ بیسبال را بصورت حرفه ای در کشور خود برگذار کرد.

بعد از جنگ جهانی دوم کشور های بسیاری به این بازی تیمی علاقه مند شدند از جمله مکزیک و ونزویلا و جهوری دومینیکن

بیسبال در آسیا

ژاپن یکی از اولین کشور های آسیایی بود که به بیسبال علاقه مند شدند و خیلی زود یکی از مهمترین ورزش های این کشور شد.

یو درویش بازیکن ایرانی تباری بود که در تیم حرفه ای بیسبال ژاپن بازی میکرد. و این ژاپنی ها بوپند این ورزش را به کشور های دیگر آسیایی معرفی کردند و این ورزش به مرور زمان بشدت در آسیا طرفدار پیدا کرد.در سال 2006 این ورزش چهارمین لیگ پرطرفدار دنیا بود لیگ های پر طرفدار تر عبارتند از (پس از ام‌ال‌بی، ان‌بی‌ای و ان‌اف‌ال سه لیگ امریکایی بیسبال، بسکتبال و هاکی روی یخ)

بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی‌های آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها این رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید، اما در آخرین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تیم ملی بیسبال تایوان با شکست پنج تیم دیگر شرکت‌ کننده (ژاپن، کره‌جنوبی، چین، تایلند، فیلیپین) به قهرمانی رسید.

 

محبوبیت بیسبال

این ورزش در بسیاری از نقاط پنیا به ویژه امریکا و شرق اسیا بسیار پر طرفدار است  دلیل این محبوبیت را بالاتر توضیح دادیم

بیسبال ورزش ملی و پرطرفدار ترین ورزش ایالات متحده آمریکا است ولی در کشور های دیگری مثل پاناما نیکاراگویه ونزویلا و همچنین در ژاپن و کره جنوبی و تایوان در آسیا نیز طرفدار زیادی دارد.

بازیکنان و پست های بیسبال

بیسبال از 9 مدافع و یک مهاجم تشکیل شده و نحوه قرار گرفتن آن ها را در تصویر مشاهده می کنید (هر تیم 9 بازیکن اصلی و 16بازیکن ذخیره دارد). مهاجم بازی همانی است که با چوب به توپ ضربه می زند و بتر (Batter) نامیده می شود. بتر را هیتر (Hitter) هم می نامند. تیم دفاعی شامل پیچر (Pitcher)، کسی که توپ را از ناحیه دایره شکل این فیلد پرتاب می کند، کچر (Catcher)، بازیکنی که پشت بتر با دستکش ایستاده است و 7 بازیکن دیگر تشکیل شده است.

این 7 بازیکن 4 تای شان در این فیلد قرار دارند، 3 بازیکن کنار هر بیس و یکی دیگر میان بیس دوم و سوم. 3 بازیکن دیگر در اوت فیلد هستند و قسمت های راست، میانی و چپ زمین را پوشش می دهند.

نحوه انجام بازی بیسبال

بعد از توضیح بازیکنان و تاریخچه بازی فکر میکنم وقت مناسبی است تا با نحوه انجام این بازی هم آشنا بشیم.بازی به آین شکل آغاز میشود که بازیکن پیچر توپ را پرتاب میکند و هدف پیچر این است که بازیکن تیم حریف نتواند به توپ ضربه بزند و توپ به دست کچر و گیرنده برسد خدف بازیکن تیم حریف یا بتر این است که به توپ پرتابی صربه بزندپیچر نمیتواند همینطوری توپ را به هرجایی پرتاب کند باید حتما توپ را در منطقه قانونی یا همان استرایک زون بزند ایترایک زون از زانو تا کمر بتر را شامل میشود و پیچر حتما باید توپ را به این ناحیه پرتاب کند.

بعد از پرتاب توپ دوتا حالت وجود دارد یک  این که بتر توپ را بزند و دو این که بتر موفق نشود به توپ صربه بزند و کچر توپ را بگیرد. با هم هر دو این حالات را تعریف میکنیم.

ضربه به توپ

 

اگر بتر بتواند به توپ صربه بزند تازه بازی به جریان میوفتد اگر توپ به قسمت های کناری و اوت برود بازی فول میشود و به ضرر او به شمار میرود اگر بتر 2 استرایک داسته باشد فول استرایک سوم حساب نمیشود اما برای اول و دوم حساب میشود.

اگر بعد از ضربه بتر توپ به زمین بیوفتد باید سریع به سمت بیس اول برود اگر مدافعان توپ را بگیرند و آن را زودتر از رسیدن مهاجم به بیس برسانند بازیکن حذف میشود اما اگر بازیکن زودتر به بیس برسد بیس را تصاجب میکند . بازیکن مدافع که توپ را در اختیار دارد میتواند با صربه زدن به مهاجم بازی لو را قبل از رسیدت به بیس حذف کند که نام این کار تگ کردن است برخی از مواقع بتر حس میکند که میتواند به بیس دوم یا حتی سوم برسد و برای تصاحب این بیس ها میدود.

 

ضربه نزدن به توپ

گاهی اپقات اگر بتر احساس کند که توپ در استرایک زون نبوده بیحرکت می ایستد یا اقدام به ضربه میکند و نمیتواند صربه ای وارد کند در حالتی که توپ در ناحیه ضذبه نباشد حرکتی به نام بال صورت گرفته و به ضرر تیم دفاع کننده است ولی اگر بتر نتواند ضربه را به توپ وارد کنند حرکت استرایک صورت میگیرد و به ضرر یتر است اگر 4 بال صورت بگیرد بتر میتواند به راحتی به بیس اول حرکت کند و به این حرکت واک میگویند. و با ثبت 3 استرایک از طرف بتر استرایک اوت صورت میگیرد که باعث اخراج بتر میشود

 

هوم ران .

اگر بتر توپ را جوری بزند که توپ از اوت فیلد رد شود و به سمت تماشگران برود یا طوری که بازیکن دفاع نتواند آن را بگیرد هوم ران صورت میگیرد که بتر میتواند با رد شدن از تمام بیس آن ها را به راحتی هرچه تمام تر تصاحب کند و اگر مهجم دیگری نیز روی بیس باشد. او هم میتواند امیتیاز کسب کند.

نوشته شده در 1402-05-01 توسط سرگرمی 0 343

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد