آیا ورزش بعد از غذا خوردن مضر است؟

آیا ورزش بعد از غذا خوردن مضر است؟

آیا ورزش بعد از غذا خوردن مضر است؟ ؛ چه زمانی باید ورزش کنیم؟ آیا ورزش بعد از غذا باعث افزایش چربی سوزی می شود یا مضر است؟ آیا با معده خالی ورزش کنم یا با شکم پر؟

احتمالاً بارها به این سؤالات فکر کرده اید، اما پاسخ درست و دقیقی را پیدا نکرده اید. نگران نباشید، زیرا ما اینجا هستیم تا تمام پاسخ ها را در این مقاله از فروشگاه پوشاک ورزشی پویان اسپرت به شما ارائه دهیم.

 

 "برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید."

 

چه زمانی باید ورزش کنیم؟

پس از ورود به معده، غذا به آرامی پردازش می شود و مقدار کمی از آن در روده کوچک شما آزاد می شود. به طور کلی، 2 تا 4 ساعت طول می کشد تا غذا به طور کامل از معده به روده کوچک منتقل شود.

لازم نیست قبل از ورزش 4 ساعت صبر کنید تا غذا به طور کامل هضم شود. مدت زمان کوتاه کافی است منظور ما از یک دوره کوتاه حدود یک تا دو ساعت است. برای اکثر افراد، فاصله 1 تا 2 ساعته بعد از مصرف یک وعده غذایی متوسط کافی است. بنابراین حداقل 30 دقیقه پس از خوردن میان وعده ورزش کنید.

در این مدت غذا به اندازه کافی هضم می شود و از ناراحتی معده جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که ورزش شما نباید خیلی سنگین و طولانی باشد ، زیرا ممکن است سیستم گوارش شما را ناراحت کند.

بعد از غذا خوردن چقدر باید منتظر ورزش باشید؟

زمان مورد نیاز برای جلوگیری از مشکلات گوارشی در افراد مختلف و انواع مختلف ورزش متفاوت است. این به ویژگی های شخصی شما و نوع ورزشی که قصد انجام آن را دارید بستگی دارد.

برخی از ورزش‌های استقامتی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و اسکی که بیش از یک ساعت طول می‌کشند، حتی ممکن است نیاز به خوردن در حین ورزش داشته باشند! بنابراین نمی توان برای همه تمرینات زمان مشخصی در نظر گرفت.

اگر نمی توانید زمان کافی بین غذا خوردن و ورزش صبر کنید یا در حین ورزش نیاز به غذا دارید، بهتر است برای تامین انرژی لازم و جلوگیری از مشکلات گوارشی از کربوهیدرات های آسان هضم مانند ژل های انرژی زا یا سیب زمینی پخته استفاده کنید.

 آیا ورزش بعد از غذا خوردن مضر است؟

مضرات ورزش بعد از غذا

ورزش بلافاصله بعد از غذا به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهتر است تمرین خود را قبل از صبحانه، ناهار یا شام برنامه ریزی کنید. عوارض و آسیب های ناشی از غذا خوردن بعد از ورزش در افراد مختلف بسیار متفاوت است و به خودتان بستگی دارد.

برخی از افراد با خوردن و ورزش مشکل دارند، در حالی که برخی دیگر این مشکل را ندارند. شایع ترین مشکلات شامل علائم گوارشی و عملکرد ضعیف در ورزش است.

هنگامی که بعد از ورزش وعده غذایی یا میان وعده خود را می خورید، ریکاوری سریع تری خواهید داشت و از آسیب عضلانی جلوگیری می کنید. همچنین در این صورت چربی سوزی و کاهش وزن بیشتری را تجربه خواهید کرد.

ورزش بلافاصله بعد از غذا خوردن ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شود. وقتی غذا می خورید بدن برای هضم آن به زمان نیاز دارد و اگر در این مدت ورزش کنید، این فرصت را از بدن خود می گیرید. شایع ترین علائم گوارشی که در این شرایط رخ می دهد عبارتند از:

  • نفخ
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • رفلاکس معده
  • استفراغ
  • اسهال

تاثیر ورزش بعد از غذا بر عملکرد ورزشی

ورزش بعد از غذا نه تنها برای دستگاه گوارش شما نامناسب است، بلکه تأثیر منفی بر عملکرد شما در ورزش می گذارد و باعث کاهش عملکرد شما می شود. ممکن است احساس کندی و سنگینی داشته باشید.

در نتیجه، ممکن است نتوانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید زیرا در طول هضم غذا، بدن نمی تواند خون کافی را به مغز و سایر عضلات شما برساند و باعث ضعیف شدن بدن می شود.

آیا باید با معده خالی ورزش کنم؟

درست است که بسیاری از شما با هدف کاهش وزن ورزش می کنید، اما گاهی آنقدر گرسنه هستید که واقعا نمی توانید با معده خالی ورزش کنید؟ خوب، اشکالی ندارد؛ بهتر است قبل از ورزش یک میان وعده پروتئینی بخورید.

حجم این میان وعده بسیار مهم است. به طور کلی، لازم نیست یک بشقاب غذای بزرگ بخورید و قبل از شروع تمرین 2 ساعت صبر کنید. می توانید یک میان وعده پروتئینی به اندازه یک مشت یا کف دست بخورید و سپس به تمرین خود بروید تا انرژی کافی داشته باشید.

حجم و نوع غذا قبل از ورزش

وقتی صحبت از وعده‌های غذایی قبل از ورزش می‌شود، اندازه وعده و ترکیب نقش مهمی دارد. هرچه بیشتر غذا بخورید، هضم آن بیشتر طول می کشد و باید قبل از ورزش زمان بیشتری را در نظر بگیرید. علاوه بر این، ترکیب و نوع غذایی که مصرف می کنید می تواند بر زمان هضم تأثیر بگذارد.

غذاهای سرشار از چربی، پروتئین و فیبر دیر هضم می شوند. بهتر است قبل از ورزش آنها را نخورید زیرا ممکن است دچار ناراحتی و مشکلات شوید. از سوی دیگر، غذاهای سرشار از کربوهیدرات های ساده و پروتئین های فرآوری شده (مانند شیک ها و مکمل های پروتئینی) به سرعت هضم می شوند و مصرف آنها معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین سعی کنید قبل از ورزش مقدار کمی غذا مصرف کنید. چیزی به اندازه یک کف دست یا یک مشت.

بعد از غذا خوردن چه ورزش هایی را می توان انجام داد؟

پس از غذا خوردن، غیر فعال ماندن یا نشستن در یک مکان توصیه نمی شود. بهترین کار بعد از صرف غذا این است که ظرف ها را جمع کنید، بشوئید و به آرامی در خانه قدم بزنید. با این حال، اگر اصرار به ورزش دارید، باید توجه داشته باشید که علائم و مشکلات گوارشی بیشتر در طول تمرینات شدید رخ می دهد.

شرکت در ورزش های کم شدت مانند گلف، پیاده روی و تیراندازی با کمان بعد از غذا خوردن بسیار کمتر به سیستم گوارش شما آسیب می رساند. در این قسمت تمریناتی را معرفی می کنیم که حتی می توانید با شکم پر انجام دهید:

  • یوگا

انجام ورزش های سنگین با شکم پر اصلا مناسب نیست. بنابراین، بهتر است یک ورزش سبک مانند یوگا را انتخاب کنید. دو حرکت فوق العاده سبک یوگا که می توانید بعد از ناهار انجام دهید سوخاسانا و آنولوم ویلوم هستند.

  • پیاده روی

یکی دیگر از ورزش های سبک که می توانید بعد از صرف غذا انجام دهید پیاده روی و قدم زدن در هوای تازه است. این تمرین نه تنها به هضم غذا کمک می کند بلکه انرژی شما را نیز افزایش می دهد.

حتی می توانید برای افزایش کالری سوزی و عضله سازی از وزنه های مخصوص مچ یا مچ پا برای ورزش استفاده کنید.

اگر می خواهید برای کاهش وزن به پیاده روی بروید یا با دوستان خود در پارک بدوید، بهتر است این کار را قبل از ناهار انجام دهید. فقط یادتان باشد حداقل یک ساعت قبل از دویدن چند لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید و یا میتوانید به آرامی و با سرعت کم روی تردمیل راه بروید.

 

مقاله پیشنهادی---مهم ترین فواید ورزش صبحگاهی

 

نتیجه گیری و کلام آخر

در پایان، بهتر است بلافاصله بعد از غذا ورزش نکنید. قبل از ورزش یک وعده غذایی سبک بخورید و حداقل نیم ساعت بعد از غذا ورزش خود را شروع کنید. در این مقاله به همه چیز درباره ورزش بعد از غذا پرداخته ایم و ورزش های مناسب برای این شرایط را معرفی کرده ایم.

نوشته شده در 1403-03-02 توسط لایف استایل 0 91

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد