برای دفع سنگ کلیه چه ورزش هایی بکنیم؟

برای دفع سنگ کلیه چه ورزش هایی بکنیم؟

برای دفع سنگ کلیه چه ورزش هایی بکنیم؟ ؛ همه ما می دانیم که تحرک و ورزش برای سنگ کلیه مفید است و به دفع سریع و آسان آن کمک می کند. سوال مهم این است: بهترین ورزش ها برای کسانی که سنگ کلیه دارند چیست؟ کدام فعالیت های بدنی بیشتر به دفع سنگ کلیه کمک می کند؟ در این مقاله از فروشگاه پویان اسپرت با ما همراه باشید تا بهترین ورزش برای سنگ کلیه را معرفی کنیم و نکات مهمی که باید بدانید را به اشتراک می گذاریم.

 

"برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید."

 

آیا ورزش به دفع سنگ کلیه کمک می کند؟

بله، به طور کلی پیاده روی و ورزش سبک می تواند در پیشگیری و دفع سنگ کلیه موثر باشد; با این حال، ورزش معمولا به عنوان یک درمان اولیه برای سنگ کلیه حاد در نظر گرفته نمی شود.

عملکرد کلیه را بهبود می بخشد

ورزش منظم به عملکرد صحیح همه اندام های بدن کمک می کند. در مورد سنگ کلیه ورزش می تواند موثر باشد. ورزش عملکرد کلیه را بهبود می بخشد و به پیشگیری از برخی بیماری های مرتبط با کلیه کمک می کند.

از سنگ کلیه جلوگیری می کند

ورزش منظم و متوسط ​​در درجه اول خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. علاوه بر این، تمرینات با شدت متوسط ​​به بهبود عملکرد کلیه و جلوگیری از رشد بیشتر سنگ ها کمک می کند. ورزش‌های ملایم مانند پیاده‌روی و پریدن می‌توانند احتمال چسبیدن نمک و رسوبات معدنی به سنگ‌ها را کاهش دهند و در نتیجه اندازه آن‌ها را کنترل کنند.

عبور و دفع سنگ ها را آسان می کند

ورزش منظم و همچنین کمک به عبور طبیعی سنگ های کوچک کلیه از طریق ادرار، می تواند این روند را تسهیل کند. در برخی از موارد سنگ ها خود به خود از مجرای ادرار عبور نمی کنند و در یک مکان می مانند. در چنین مواردی، تأثیر ورزش بر دفع سنگ کلیه آشکار می شود و فعالیت های بدنی می تواند به تسهیل حرکت سنگ ها برای دفع آنها از طریق ادرار کمک کند.

کدام ورزش ها برای دفع سنگ کلیه مناسب است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، ورزش می تواند به افراد مبتلا به سنگ کلیه کمک کند تا بهتر با وضعیت خود مبارزه کنند یا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. به طور کلی، ما ورزش هایی را که به شکم و کلیه ها فشار می آورند توصیه نمی کنیم.

فعالیت های شدید می تواند باعث تحریک سنگ دیواره های مجاری ادراری شود. چنین فعالیت های بدنی شدید می تواند درد ناشی از سنگ کلیه را بدتر کند. در زیر چند تمرین توصیه شده برای سنگ کلیه آورده شده است. این تمرینات بهترین گزینه برای دفع سنگ کلیه محسوب می شوند.

1. پیاده روی

پیاده روی یک ورزش بسیار ایمن و آسان است که تقریبا برای همه مناسب خواهد بود. پیاده روی را می توان در هر مکان و در هر زمان انجام داد. افرادی که تجربه قبلی ورزش ندارند می توانند با یک پیاده روی کوتاه، آسان و پنج دقیقه ای شروع کنند و سپس به تدریج آن را به 10 دقیقه افزایش دهند.

توصیه می کنیم مراقب بدن خود باشید و به هر نشانه ای از درد یا ناراحتی توجه کنید. اگر همه چیز خوب پیش می رود، به تدریج مدت پیاده روی خود را افزایش دهید.

2. یوگا و تمرینات انعطاف پذیری

این تمرینات به بدن کمک می کند تا انعطاف پذیرتر شود و تمرینات تنفسی برای مدیریت درد یا استرس مفید هستند. می توانید روزانه یوگا انجام دهید مدیتیشن و یوگا به دور نگه داشتن ذهن از استرس و تنش کمک می کند. به طور کلی این ورزش می تواند برای سنگ کلیه بسیار مفید باشد.

3. رقصیدن

موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و به آرامی برقصید. رقصیدن ورزش سختی نیست و می تواند بسیار لذت بخش و نشاط آور باشد. حتی می توانید از رقصیدن با خانواده یا دوستان لذت ببرید. توصیه می کنیم از این تمرین برای سنگ کلیه غافل نشوید.

4. شنا کردن

شنا یک شکل عالی از ورزش است که برای همه مفید خواهد بود. از آنجایی که آب فشار کمتری به مفاصل وارد می کند، این ورزش گزینه بسیار خوبی برای سنگ کلیه است.

 نکات مهمی که باید در مورد ورزش با سنگ کلیه بدانید

نکات مهمی که باید در مورد ورزش با سنگ کلیه بدانید

اگر سنگ کلیه دارید یا حتی اگر سابقه این بیماری دارید (کلیه های شما مستعد تشکیل سنگ هستند)، ورزش ها و فعالیت های خاصی وجود دارد که باید با احتیاط انجام دهید یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید تا خطر آسیب را کاهش دهید. در اینجا چند نکته مهم در مورد ورزش با سنگ کلیه وجود دارد:

  • از ورزش‌های با شدت بالا اجتناب کنید: فعالیت‌هایی که شامل حرکات سریع یا شدید مانند دویدن، پریدن یا تمرین‌های هوازی شدید هستند، به‌طور بالقوه خطر حرکت سنگ کلیه را افزایش می‌دهند، به‌ویژه اگر مستعد ابتلا به سنگ‌های اگزالات کلسیم هستید. این تمرینات شدید ممکن است کلیه ها را منقبض کرده و سیستم ادراری را مختل کند.
  • از ورزش هایی که باعث کم آبی بدن می شود اجتناب کنید: ورزش شدید در محیط گرم بدون مصرف مایعات کافی می تواند منجر به کم آبی بدن شود. کم آبی می تواند غلظت مواد معدنی را در ادرار شما افزایش دهد و احتمال تشکیل کریستال و تبدیل آنها به سنگ را افزایش دهد. بنابراین، مهم است که قبل، حین و بعد از ورزش به خوبی هیدراته بمانید.
  • ورزش در هوای متعادل و دمای مناسب: ورزش در شرایط بسیار گرم و مرطوب می تواند منجر به کم آبی بدن شود و ممکن است برای کسانی که سنگ کلیه دارند مناسب نباشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای بیش از حد می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.
  • استراحت و ریکاوری کافی: تمرین بیش از حد یا زمان ناکافی برای ریکاوری بین تمرینات شدید می تواند به طور بالقوه منجر به کم آبی بدن و افزایش خطر تشکیل سنگ کلیه شود. استراحت و ریکاوری کافی برای سلامت کلی از جمله سلامت کلیه ضروری است.
  • استفاده از مکمل های غذایی با احتیاط: برخی از افراد دوزهای بالایی از مکمل های غذایی مانند ویتامین C، کلسیم یا داروهای گیاهی خاص را برای اهداف ورزشی مصرف می کنند. مصرف بیش از حد برخی مکمل ها می تواند خطر تشکیل سنگ را افزایش دهد. قبل از مصرف مکمل ها، به خصوص اگر سابقه سنگ کلیه دارید، با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • حفظ یک رژیم غذایی مناسب: پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم، همراه با ورزش، نه تنها به کنترل وزن کمک می کند، بلکه به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک می کند و احساس سلامتی بیشتری به شما می دهد.

 

مقاله پیشنهادی---چگونه حجم ریه را افزایش دهیم؟

 

نتیجه گیری و کلام آخر

درگیر شدن در فعالیت بدنی و حرکت می تواند به تسهیل عبور آسان و سریعتر سنگ کلیه در بیشتر موارد کمک کند. در این مقاله به تاثیر ورزش بر سنگ کلیه پرداخته و بهترین حرکات و تمرینات برای کمک به دفع سنگ کلیه را معرفی کرده ایم.

نوشته شده در 1403-05-06 توسط تناسب اندام 0 141

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد