علت درد پهلو هنگام دویدن چیست؟

علت درد پهلو هنگام دویدن چیست؟

علت درد پهلو هنگام دویدن چیست؟ ؛ دوندگان معمولاً جزو ورزشکارانی هستند که می توانند درد را تحمل کنند تا سالم تر و قوی تر شوند. با این حال، درد پهلو در حین دویدن گاهی اوقات می تواند آنها را در مسیر خود متوقف کند. اگر شما هم این درد شدید را در حین ورزش تجربه می کنید، خواندن این مقاله از فروشگاه پوشاک ورزشی پویان اسپرت به شما کمک می کند. در زیر هر آنچه را که باید در مورد درد پهلو هنگام دویدن بدانید، علل آن و روش های درمان را خواهید خواند.

 

 "برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید."

 

درد پهلو هنگام دویدن

درد پهلو هنگام دویدن ممکن است زمانی رخ دهد که در حال انجام تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی، ورزش یا حتی بالا رفتن از پله های طولانی هستید. ممکن است درد ثابت و دقیقی را احساس کنید که گویی دقیقاً زیر پهلو شما قرار دارد یا به پهلو شما ضربه می زند.

اگر از نظر بدنی فعال هستید، احتمالاً در حین دویدن دچار درد پهلو شده اید. چندین نظریه مختلف در مورد اینکه درد پهلو هنگام دویدن واقعا چیست وجود دارد. به عنوان مثال:

  • بر اساس یک نظریه، درد پهلو هنگام دویدن صرفاً اسپاسم دیافراگم است.
  • طبق نظریه دیگری، وقتی خون از دیافراگم شما که در حین ورزش به خون نیاز دارد منحرف می شود، می تواند باعث گرفتگی در این ناحیه و درد شود.
  • نظریه دیگری نشان می دهد که درد پهلو هنگام دویدن زمانی رخ می دهد که رباط هایی که اندام های داخلی شما را به دیافراگم متصل می کنند بیش از حد کشیده شده باشند.
  • برخی از محققان همچنین بر این باورند که اصطکاک بین لایه‌های صفاق و بافت دیواره شکم چیزی است که به عنوان درد پهلو هنگام دویدن می‌شناسیم.

علائم درد پهلو هنگام دویدن بسیار ساده است: درد شدید، گرفتگی، کشیدن یا درد در یک یا هر دو طرف بدن خود در ناحیه ای که قفسه سینه شما به پایان می رسد احساس خواهید کرد. گاهی اوقات ممکن است دردی آشنا در بالای شانه خود احساس کنید. این درد اغلب آنقدر بد است که ممکن است لازم باشد کاری را که انجام می دهید متوقف کنید یا مکث کنید. اگر فعالیت خود را متوقف کنید، ممکن است در حین دویدن برای یک یا دو دقیقه همچنان احساس درد لگن داشته باشید. اگر این درد گرفتگی شدید باشد، ممکن است تا چند روز آن را احساس کنید.

درد پهلو هنگام دویدن چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که حدود 70 درصد از دوندگان در طول یک سال در حین دویدن دچار درد شکم می شوند. یکی از دلایل رایج درد شکم در حین دویدن در دوندگان مختلف این است که حرکات تکراری را انجام می دهید در حالی که نیم تنه خود را صاف نگه می دارید. به همین دلیل است که این پدیده در ورزش هایی مانند شنا یا دوچرخه سواری بسیار کمتر دیده می شود.

چرا هنگام دویدن پهلوم درد میکنه؟

اگر تا به حال از خود پرسیده اید: "چرا هنگام دویدن احساس درد پهلو می کنم؟" ما یک خبر بد برای شما داریم هیچ توضیح روشنی برای علت درد پهلو هنگام دویدن وجود ندارد. با این حال، چندین نظریه مختلف برای توضیح اینکه چرا ما این نوع درد را تجربه می کنیم وجود دارد. در ادامه با مهمترین این نظریه ها آشنا می شوید.

  • کاهش جریان خون به دیافراگم

دیافراگم عضله ای است که درست زیر ریه های شما قرار دارد و به شما کمک می کند تا به داخل و خارج نفس بکشید. هنگامی که می دوید (یا درگیر هر شکلی از ورزش هستید)، سیگنال های بیشتری برای تنفس به دیافراگم ارسال می شود. بر اساس یک نظریه در مورد کاهش جریان خون به دیافراگم، اگر از دیافراگم خواسته شود بیش از حد معمول کار کند، مانند انبساط و انقباض سریعتر از حد معمول، ممکن است منجر به شروع درد شود. این پدیده در دوندگان مبتدی بیشتر دیده می شود زیرا بدن آنها به چنین شرایطی عادت ندارد.

  • تحریک عصب فرنیک

رایج ترین نظریه در مورد اینکه چرا هنگام دویدن دچار درد پهلو می شویم، تحریک عصب فرنیک است. عصب فرنیک با کنترل تنفس شما مرتبط است. بر اساس تئوری تحریک عصب فرنیک، هنگام دویدن، عضلات مرکزی و پشت بدن شما خسته می شوند و به تدریج عصب فرنیک شما را تحریک می کنند و به آن فشار می آورند. این اتفاق تبدیل به درد در پهلو و شکم شما می شود که اغلب آن را به عنوان درد پهلو می شناسیم و احساس می کنیم.

چه چیزی باعث افزایش درد پهلو در حین دویدن می شود؟

هیچ کس در هنگام دویدن از درد پهلو مصون نیست! چه اولین تمرین خود را به عنوان یک مبتدی شروع کنید یا یک دونده حرفه ای باشید، ممکن است در حین دویدن دچار درد شدید عضلانی شوید. با این حال، عواملی وجود دارند که به نظر می‌رسد احتمال درد پهلو در حین دویدن را افزایش می‌دهند. در ادامه با این عوامل آشنا خواهید شد.

علت درد پهلو هنگام دویدن چیست؟

عدم گرم کردن مناسب

همه ما ممکن است گاهی در این مورد مقصر باشیم. ممکن است فقط بخواهید به مقصدی بدوید و چند کیلومتر به دویدن ادامه دهید. چه قصد دویدن سریع داشته باشید و چه قصد دارید در یک ماراتن طولانی شرکت کنید، باید قبل از شروع دویدن بدن خود را گرم کرده و آماده کنید. اگر نتوانید بدن خود را به درستی گرم کنید، ممکن است در هنگام دویدن در معرض درد پهلو قرار بگیرید. انجام حرکات کششی ساده قبل از شروع دویدن بدن شما را گرم می کند، تنفس شما را در حین دویدن تقویت می کند و ریتم خوبی برای دویدن ایجاد می کند.

قبل از دویدن چیزی نخورید

اگر درست قبل از شروع دویدن یک وعده غذایی سنگین بخورید، ممکن است در حین دویدن، بخیه های کناری را تجربه کنید. سعی کنید 1 تا 2 ساعت قبل از دویدن از خوردن وعده های غذایی سنگین پرهیز کنید زیرا ممکن است دستگاه گوارش شما را فعال کند و در نتیجه اکسیژن کمتری به دیافراگم شما برسد. اگر هنگام دویدن دیافراگم شما تحت فشار باشد و اکسیژن کافی دریافت نکند، ممکن است در نهایت با بخیه های جانبی روبرو شوید.

شروع دویدن با سرعت بالا

دویدن ناگهانی از حالت ثابت می تواند منجر به بخیه های کناری شود زیرا به بدن خود زمان کافی برای سازگاری با این شرایط نداده اید. قبل از اینکه سرعت خود را افزایش دهید، سعی کنید در طول دویدن چند متر اول یا بیشتر به آرامی بدوید تا بدن خود را تنظیم کند.

تنفس نامناسب

اگر در حین دویدن نفس های کوتاه بکشید، ممکن است عضلات شما اکسیژن کافی دریافت نکنند. این می تواند باعث خستگی بیش از حد عضلات و ایجاد گرفتگی و بخیه های جانبی شود. به جای تنفس سطحی از قفسه سینه، سعی کنید هنگام دویدن از شکم خود نفس بکشید. این نوع تنفس دیافراگم شما را درگیر می کند و به ریه های شما اجازه می دهد کاملا منبسط شده و اکسیژن بیشتری دریافت کنند.

چگونه هنگام دویدن درد پهلو را متوقف کنیم؟

اغلب، تنها چیزی که باعث کاهش درد پهلو در حین دویدن می شود، کاهش سرعت است. برای تسکین این درد، پس از دویدن، به سرعت راه بروید تا زمانی که احساس کنید درد از بین رفته است. سپس، به تدریج متوقف شوید. همچنین بهتر است به آرامی شروع به دویدن کنید و سپس سرعت خود را افزایش دهید.

علاوه بر این، می توانید روش های دیگری را امتحان کنید. در حین راه رفتن، نفس عمیق بکشید تا ریه های خود را پر کرده و اکسیژن دریافتی خود را به حداکثر برسانید. همچنین می توانید حرکات کششی را در حین دویدن امتحان کنید، مانند کشش دست ها بالای سر یا خم شدن به جلو برای کشش کمر، برای جلوگیری از درد پهلو. خم کردن بدن به سمت سمتی که احساس درد می کنید نیز می تواند به کاهش درد پهلو کمک کند.

چگونه از درد پهلو جلوگیری کنیم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است روش های جلوگیری از درد پهلو در حین دویدن را بدانید. مهم ترین روش هایی که به شما کمک می کند از شر این درد آزار دهنده خلاص شوید عبارتند از:

  • بلافاصله قبل از دویدن غذا نخورید. برنامه دویدن خود را طوری برنامه ریزی کنید که حداقل ۱ تا ۲ ساعت قبل از بیرون رفتن یک وعده غذایی سنگین نخورید.
  • بدن خود را به درستی گرم کنید و آماده کنید. گرم کردن بدن باید شامل حرکات پویا مانند تمرینات کششی قبل از دویدن باشد تا بدن شما به درستی آماده شود.
  • به آرامی شروع کنید. پس از گرم کردن، باید حداقل 100 متر (یا 10 دقیقه) به آرامی و با سرعت کم بدوید. این به بدن شما کمک می کند تا با دویدن سازگار شود.
  • مطمئن شوید که بدن شما به درستی هیدراته شده است. هیدراتاسیون به دلایل زیادی برای دوندگان بسیار مهم است و کارشناسان معتقدند که می تواند به جلوگیری از درد پهلو در حین دویدن نیز کمک کند. در طول 12 ساعت قبل از دویدن مقدار زیادی آب بنوشید، اما از نوشیدن آب 1 تا 2 ساعت قبل خودداری کنید تا از نفخ و فشار بر دیافراگم جلوگیری کنید.
  • عضلات اصلی خود را تقویت کنید. داشتن عضلات مرکزی قوی تر ممکن است به معنای درد کمتر درد پهلو در حین دویدن باشد. بنابراین، تمرینات مقاومتی را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید تا دیافراگم شما کمتر مستعد خستگی شود.
  • تکنیک های تنفس را تمرین کنید. زمانی را به تمرین تنفس شکمی در خانه و در حین دویدن های کوتاه تر و آسان تر اختصاص دهید. به این ترتیب، زمانی که در طول اجرای سخت‌تر به آن نیاز دارید، می‌توانید بهتر از این تکنیک استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دانستن تفاوت بین درد پهلو و درد قفسه سینه به دلیل کمبود اکسیژن در حین دویدن بسیار مهم است زیرا این دو اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. درد قفسه سینه از این جهت متفاوت است که زیر سینه شما خواهد بود نه در ناحیه قفسه سینه. اگر احساس درد قفسه سینه داشته باشید، تنفس دشوار می شود و ممکن است درد شدیدی در بازوی چپ خود تجربه کنید. درد قفسه سینه ممکن است در نتیجه فعالیت بدنی شدید نیز رخ دهد.

اگر هنگام دویدن احساس درد کردید، کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و به علائم خود توجه کنید. اگر احساس می کنید با درد پهلو متفاوت است، ممکن است به یک بیماری جدی تری مانند حمله قلبی مبتلا باشید. در این صورت باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و با آنها مشورت کنید تا بهترین اقدامات پس از تجربه این درد را برای درمان انجام دهید.

 

مقاله پیشنهادی---سریعترین راه برای چربی سوزی [ 14 راهکار مهم ]

 

نتیجه گیری و کلام آخر

چه یک دونده حرفه ای باشید و چه به تازگی دویدن را شروع کرده باشید، ممکن است هنگام دویدن درد پهلو را تجربه کنید. درد پهلو یک پدیده رایج برای دوندگان است. در حالی که بسیاری از افراد می توانند این درد را با چند نفس عمیق یا حرکات کششی کاهش دهند، برخی دیگر ممکن است برای کاهش درد نیاز به توقف ورزش داشته باشند.

اگر در هنگام استراحت درد پهلو را تجربه کردید یا علائم دیگری همراه با این درد در ناحیه پهلو دارید، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند وضعیت شما را به طور کامل بررسی کنند و بر اساس شرایط شما بهترین توصیه ها را برای دویدن های بعدی به شما ارائه دهند. تجربه درد پهلو هنگام دویدن ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری مانند فتق هیاتال، آسیب یا وضعیتی باشد که بر اندام های داخلی اطراف ناحیه دیافراگم تأثیر می گذارد.

نوشته شده در 1403-07-02 توسط 0 38

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد