چه زمانی پس از عمل بینی باید ورزش کنیم؟

چه زمانی پس از عمل بینی باید ورزش کنیم؟

بعد از عمل بینی چه زمانی می توان ورزش را شروع کرد؟ ممکن است اخیراً تحت این عمل جراحی قرار گرفته باشید و مشتاق باشید که به زودی ورزش را شروع کنید، یا شاید هنوز جراحی را انجام نداده اید و می خواهید اطلاعات کافی در مورد اقدامات احتیاطی برای ورزش بعد از جراحی بینی جمع آوری کنید.

در این مقاله از فروشگاه پوشاک ورزشی پویان اسپرت به تمام سوالات شما در مورد ورزش بعد از عمل بینی پاسخ خواهیم داد، از جمله اینکه چه زمانی می توانید تمرینات خود را بعد از جراحی از سر بگیرید یا از کدام ورزش ها اجتناب کنید.

 

 "برای دنبال کردن پیج اینستاگرام فروشگاه پویان اسپرت کلیک کنید."

 

بعد از عمل بینی چه زمانی باید ورزش را شروع کرد؟

شاید از خود پرسیده باشید که "چه مدت بعد از عمل بینی می توانم ورزش را شروع کنم؟" پس از جراحی بینی، ممکن است احساس کنید که بهبودی شما سریعتر از حد انتظار پیشرفت می کند. حتی ممکن است آنقدر احساس خوبی داشته باشید که بخواهید بلافاصله به فعالیت های معمولی خود بازگردید و بعد از عمل بینی شروع به ورزش کنید. آیا این کار درستی برای انجام دادن است؟

پاسخ منفی است. بهبود استخوان بینی حدود 6 هفته یا بیشتر طول می کشد. بنابراین، باید صبور باشید و فعالیت های قبلی خود را برای مدتی به تعویق بیندازید.

بدن شما پس از هر جراحی برای بهبودی خود سخت کار می کند و برای بازگشت سریع به زندگی عادی و ورزش به استراحت، مایعات مناسب و غذاهای مغذی نیاز دارد. بگذارید بدن شما انرژی خود را برای التیام و بهبود زخم های جراحی استفاده کند و با ورزش زودهنگام به بدن خود فشار وارد نکنید.

بافت های داخل بینی پس از جراحی تازه هستند و برای بهبودی نیاز به زمان دارند. 4 تا 6 ماه پس از عمل، ممکن است همچنان در خطر خونریزی باشید. بنابراین، ورزش زودهنگام بعد از جراحی بینی روند بهبودی شما را مختل می کند.

در ماه اول، تمرینات هوازی و کاردیو ممنوع است. بنابراین، شما نباید به باشگاه بروید. ورزش هوازی جریان خون و ضربان قلب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و خطر تورم شدید، خونریزی یا حتی در برخی موارد پارگی بخیه را افزایش می دهد. افزایش فشار خون می تواند احتمال خطراتی مانند خونریزی در این دوره و در نتیجه عفونت ها را افزایش دهد.

توجه: ورزش های ملایم و کم فشار مانند پیاده روی، کشش، پیلاتس و یوگای سبک در این دوره خوب هستند.

پیاده روی و قدم زدن بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی هرگونه ورزش و فعالیت بدنی برای شما ممنوع است. با این حال، معمولاً در بیشتر موارد پیاده‌روی مجاز است، مگر اینکه جراح به شما دستور استراحت سخت داده باشد. در واقع، اکثر پزشکان یک یا چند روز پس از عمل بینی راه رفتن سبک را توصیه می کنند.

با توجه به اینکه ممکن است اثرات بیهوشی همچنان در بدن شما وجود داشته باشد و خطر خونریزی و سرگیجه وجود دارد، بهتر است به بدن خود گوش دهید.

اگر درد، سرگیجه و سردرد دارید، می توانید تمام روز بعد از جراحی در رختخواب استراحت کنید. اما اگر روز بعد از جراحی احساس می کنید توانایی راه رفتن دارید و پزشکتان آن را منع نکرده است، پیاده روی ایده خوبی است.

به خاطر داشته باشید که پیاده روی سریع یا حتی آهسته آهسته دویدن در هفته اول اکیدا ممنوع است. راه رفتن شما باید آرام و آهسته باشد تا ضربان قلب شما بالا نرود. مهم ترین دلایلی که راه رفتن برای شما مفید است:

  • این به شما کمک می کند تا از خستگی و فرسودگی ذهنی جلوگیری کنید
  • انجام کارهای روزانه را برای شما آسان تر می کند
  • به کاهش درد و ضعف عضلانی کمک می کند
  • پیاده روی گردش خون را بهبود می بخشد و تورم ناشی از جراحی را کاهش می دهد
  • از لخته شدن خون جلوگیری می کند

تاثیر پیاده روی در کاهش تورم بینی

به خاطر داشته باشید پس از جراحی باید هفت روز کامل استراحت کنید. در این مرحله تنها فعالیت توصیه شده پیاده روی سبک در خانه است. با این حال، بیش از 20 دقیقه پیاده روی نکنید! پیاده روی آرام به بهبود گردش خون و تسریع روند بهبودی کمک می کند.

در دوران نقاهت، فعالیت های سبک مانند پیاده روی مشکلی ایجاد نمی کند و حتی توصیه می شود. پیاده روی به عنوان ورزش بعد از عمل بینی به چند دلیل عالی است.

- شما را شاد و پرانرژی نگه می دارد و از احساس سستی و بی حالی شما جلوگیری می کند.

- این به کاهش درد بدن کمک می کند و در صورت دراز کشیدن یا نشستن بیش از حد از زخم شدن شما جلوگیری می کند.

- گردش خون و جریان سیستم لنفاوی را افزایش می دهد که به کاهش تورم کمک می کند. باید خیلی آرام راه بروید تا ضربان قلبتان بالا نرود.

برنامه پیاده روی بعد از عمل بینی

همانطور که اشاره کردیم، جراح شما باید زمان راه رفتن را بعد از جراحی اجازه دهد و تعیین کند. با این حال، طرح تدریجی ساده زیر می تواند مثال خوبی برای شروع باشد:

- در هفته اول بعد از جراحی، اگر احساس خوبی دارید، پیاده روی روزانه به مدت 5 دقیقه را توصیه می کنیم.

- در هفته دوم می توانید روزانه 10 دقیقه پیاده روی کنید.

- در هفته سوم پس از جراحی، روزانه ۱۵ دقیقه پیاده روی را توصیه می کنیم.

- برای هفته چهارم بهتر است روزانه 15 دقیقه یا بیشتر زیر نظر پزشک پیاده روی کنید.

چقدر بعد از عمل بینی می توان بدنسازی کرد؟

انجام بدنسازی یا وزنه برداری حداقل تا 6 هفته پس از جراحی بینی ممنوع است. بدنسازی بعد از عمل بینی تنها زمانی مجاز است که جراح شما به شما اجازه دهد. شروع تمرینات با وزنه خیلی زود می تواند فشار زیادی به بینی شما وارد کند و عوارضی مانند خونریزی ایجاد کند.

دلیل ممنوعیت وزنه برداری و بدنسازی (و به طور کلی بلند کردن اجسام سنگین) بعد از عمل بینی این است که می تواند فشار خون را افزایش داده و جریان خون به بینی را مختل کند و در نتیجه روند بهبودی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نیازی به عجله در انجام این تمرینات نیست. اگر برنامه تناسب اندام دریافت کرده اید، بهتر است برنامه خود را برای چند هفته متوقف کنید و مدت کوتاهی پس از جراحی بینی به تمرینات وزنه برنگردید.

توجه: بعد از زمان مشخص شده، ورزش را با دمبل و وزنه سبک زیر نظر مربی و پزشک خود شروع کنید.

چه زمانی پس از عمل بینی بازگشت به باشگاه مناسب است؟

چه زمانی پس از عمل بینی بازگشت به باشگاه مناسب است؟

برای اکثر افراد، 6 هفته کامل طول می کشد تا زخم های جراحی به طور کامل بهبود یابد، به این معنی که تا یک ماه و نیم پس از جراحی نمی توانید به باشگاه برگردید. با این حال، بسته به نوع تمرین شما (به عنوان مثال، اگر شما یک رزمی کار یا یک بازیکن فوتبال هستید)، این زمان ممکن است طولانی تر باشد.

همه بیماران باید از جراح خود اجازه بگیرند تا پس از جراحی به باشگاه برگردند. اجتناب از ورزش و اجبار به استراحت برای ورزشکاران می تواند سخت و خسته کننده باشد، اما مطمئن باشید که صبور بودن با بدن و رفتار مهربانانه با آن در دوران نقاهت باعث پشیمانی شما نخواهد شد.

چه فعالیت ها و ورزش هایی بعد از عمل بینی ممنوع است؟

تمام فعالیت های بدنی مجاز برای شما شامل تمرینات ساده، کم ضربه، آهسته و بدون خم شدن است. ورزش هایی مانند ایروبیک، بدنسازی، بوکس و ... در ماه اول قطعا ممنوع است. حال انواع ورزش هایی که پس از جراحی بینی مجاز نیستند را لیست می کنیم.

1. تمرینات هوازی بعد از عمل بینی

برای مدت طولانی (حداقل 4 تا 6 هفته) پس از جراحی، شما مجاز به انجام ورزش های هوازی به غیر از پیاده روی، به خصوص فعالیت های هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری نیستید.

به یاد داشته باشید که استخوان بینی شما نیاز به استراحت دارد. از طرفی ورزش های هوازی و کاردیو به اکسیژن بیشتری نیاز دارند که ممکن است انجام آن بعد از جراحی به دلیل تورم و التهاب داخل بینی برای شما غیرممکن و مضر باشد. بنابراین بهتر است قبل از شروع تمرینات هوازی و کاردیو با جراح خود مشورت کنید.

بدیهی است که یوگا و پیلاتس در مقایسه با دویدن، پریدن یا وزنه‌برداری ورزش‌های ملایم‌تری هستند و اگر احساس خوبی داشتید، می‌توانید پس از حدود ۲ تا ۳ هفته ورزش‌های سبک‌تری را شروع کنید، اما بدون خم شدن یا پیچیدن بدن.

2. شنا بعد از جراحی بینی

تا زمانی که پوست داخل و خارج بینی به طور کامل بهبود نیابد در استخر شنا نکنید. معمولاً 3 تا 4 هفته برای این بهبودی طول می کشد. استخرها و دریا نیز خطر آلودگی و عفونت را به همراه دارند، بنابراین باید بیشتر محتاط باشید و بعداً به فکر شنا باشید.

خطر بیشتر شنا ضربه زدن به بینی است، بنابراین هنگام شنا باید مراقب این موضوع باشید. از عینک شنا به درستی استفاده کنید و مطمئن شوید که هیچ فشاری به غضروف بینی شما وارد نمی شود. در مورد جراحی بینی، شنا تا سه ماه ممنوع است. بعد از سه ماه می توانید با اجازه جراح خود شنا کنید.

نکته: به طور کلی هرگونه غواصی، چرخش در آب یا انجام هر حرکتی که ممکن است به بینی شما برخورد کند تا 6 ماه اکیدا ممنوع است.

3. ورزش های فشرده

بهبود استخوان بینی حداقل به 6 هفته نیاز دارد. پس از چند هفته اول، می توانید ورزش های بسیار سبک انجام دهید، اما مدت زمان آن نباید بیشتر از چند دقیقه باشد تا آسیبی به بدن شما وارد نشود.

به یاد داشته باشید که از ورزش هایی که ممکن است باعث آسیب یا ضربه به صورت شما شود، خودداری کنید. با این حال، مراقب باشید هنگام ورزش زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید، زیرا این امر می تواند باعث آفتاب سوختگی و تورم بیشتر پوست صورت شما شود.

نکات مهم برای فعالیت بدنی و ورزش بعد از جراحی بینی

+ هر تمرینی که نیاز به خم شدن دارد را در ماه اول فراموش کنید. حرکاتی مانند کرانچ کردن، کشیدن دست ها به پا و بلند کردن وزنه خطرناک و اکیداً ممنوع است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

+ پس از جراحی بینی حداقل دو ماه استراحت کنید و هرگز وزنه های سنگین تر از 2 کیلوگرم را بلند نکنید، حتی اگر پدر و مادر هستید، بلند کردن و حمل فرزندتان به شما آسیب می رساند. بلند کردن اجسام سنگین به بدن شما فشار وارد می کند و روند بهبودی بینی را به تاخیر می اندازد.

+ به طور کلی، فعالیت هایی که باعث تنگی نفس می شوند را کنار بگذارید. بنابراین بهتر است هفته اول را به تنهایی استراحت کنید تا از هر گونه اتفاق ناگوار جلوگیری کنید.

 

مقاله پیشنهادی---مهم ترین اشتباهات ورزشی

 

نتیجه گیری و کلام آخر

پس از عمل بینی، مهم است که هنگام ورزش بسیار محتاط باشید. شرایط هر فرد متفاوت است. در نتیجه، پیشنهاد میکنیم در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله به زمان ورزش بعد از عمل بینی و بایدها و نبایدهای ورزش بعد از آن پرداختیم.

نوشته شده در 1403-03-23 توسط 0 140

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر دهید.

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد